跳至主要内容

2023 JOHOR KOTA TINGGI SEJ KERTAS 1

Multiple Choice Questions ```html

1) Maklumat berikut berkaitan Pembesar Berempat dalam Kesultanan Melayu Melaka.
Maklumat berikut berkaitan Pembesar Berempat dalam Kesultanan Melayu Melaka.
Peranan Bendahara
职务为国库大臣
Ketua pentadbir
行政主管
Pemangku Sultan
代理苏丹
Apakah X?
X 是什么?

Ketua turus angkatan tentera
军队总司令
Pengurus perbendaharaan
财政经理
Pengawal peribadi raja
王室私人护卫
Ketua keselamatan kota
城市安全主管
```

2) Pentadbiran kerajaan Kesultanan Melayu Melaka mengamalkan sistem pentadbiran pusat dan jajahan. Sistem tersebut menggambarkan tentang?
马六甲苏丹王国的政府管理采用了中央和地方行政的制度。 这个系统反映了什么?

kepentingan sistem peperiksaan
考试系统的重要性
kebijaksanaan pemerintah
政府的智慧决策
keperluan tenaga asing
外国劳动力的需求
kekuatan ketenteraan
军事力量

3) Maklumat berikut berkaitan dengan gerakan nasionalisme empayar Uthmaniyyah dan Mesir. Islah; Melepaskan diri dari penjajah
Islah; 解放自殖民统治
Pan-Islamisme; X
泛伊斯兰主义; X
Apakah X?
Apakah X?

Mengeluarkan fatwa
发布法令
Menghalang pembaharuan
阻碍改革
Mengadakan kerjasama
展开合作
Memulihkan ekonomi
恢复经济

4) Bagaimanakah tokoh berikut menggerakkan nasionalisme di Filipina?
以下人物如何在菲律宾推动民族主义?
Jose Rizal

Menggerakkan revolusi
发动革命
Melaksanakan pemulihan agama
实施宗教复兴
Mempelopori gerakan propaganda
发起宣传运动
Mengadakan permuafakatan parti politik
达成政党协议

5) Jadual berikut berkaitan penulisan kreatif sebelum Perang Dunia Kedua.
以下是有关第二次世界大战前创作的表格。
Penulis Ishak haji Muhammad (Pak Sako)
作家Ishak haji Muhammad (Pak Sako)
Novel Putera Gunung Tahan
《Gunung Tahan的王子》小说
Novel Anak Mat Lela Gila
《疯狂的Mat Lela之子》小说
Apakah kepentingan penulisan novel tersebut?
这些小说的重要性是什么?
I Mencetuskan gerakan Islah
I 启发了Islah运动
II Memperjuangkan kebebasan wanita
II 为女性自由而战
III Membangkitkan kesedaran kebangsaan
III 唤起了国家意识
IV Meningkatkan kesedaran nikmat kebebasan
IV 增进了对自由的意识

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

6) Pada tahun 1930-an, muncul golongan masyarakat India yang dilahirkan di Tanah Melayu dan dikenali sebagai "The Strait Born People".
在1930年代,一群在马来亚出生的印度社会出现,被称为“海峡出生的人”。
Bagaimanakah masyarakat tersebut memberi kesan kepada perkembangan nasionalisme?
这个社会群体如何影响民族主义的发展?

Memperjuang hak sama rata
争取平等权利
Membentuk identiti tersendiri
形成独特身份
Mengkritik dasar kerajaan kolonial
批评殖民地政府的政策
Mengutamakan perkembangan ekonomi
重视经济发展

7) Bagaimanakah tokoh berikut mengembalikan maruah bangsa dan negara masing-masing selepas Perang Dunia Pertama?
以下人物如何在第一次世界大战后恢复各自国家的尊严?
Benito Mussolini dari Itali
来自意大利的本尼托·墨索里尼
Adolf Hitler dari Jerman
来自德国的阿道夫·希特勒

Mendapatkan tanah jajahan
获得殖民地
Memulihkan sistem monarki
恢复君主制度
Mengutamakan perdamaian dunia
重视世界和平
Menyokong negara-negara kapitalis
支持资本主义国家

8) Poster berikut tertera dalam tulisan Jawi, "Ya Allah, terpeliharalah kami oleh tentera Jepun dari aniaya".
以下的海报上写着阿拉伯字,"上帝啊,愿您保护我们免受日军的虐待"。
Mengapakah tentera Jepun menggunakan poster tersebut?
日本军队为什么使用这个海报?
I Menjamin kemerdekaan
I 保证独立
II Menamatkan sekatan ekonomi
II 结束经济封锁
III Memenangi hati penduduk tempatan
III 赢得当地居民的心
IV Menonjolkan imej sebagai penyelamat
IV 强调拯救者的形象

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

9) Mengapakah matlamat pertubuhan berikut tidak dapat dilaksanakan?
以下组织的目标为何无法实现?
Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS)
由Burhanuddin al-Helmi领导的印尼半岛人民联盟(KRIS)
lbrahim Haji Yaakob
伊布拉欣·哈吉·亚克布
Kemerdekaan Tanah Melayu bersama Indonesia
马来亚与印度尼西亚共同独立

Gerakan Fi-Sabilillah tercetus
Fi-Sabilillah运动爆发
Tentera Jepun menyerah kalah
日本军队投降
Pemimpin ditangkap tentera Bintang Tiga
领导人被三星军拘留
Pentadbiran Tentera British diperkenalkan
英国军队的管理引入

10) Apakah kesan pelaksanaan kandungan kertas putih berikut?
以下白皮书内容的实施有什么影响?
Kertas Putih 6724 membentangkan 13 perkara kandungan Malayan Union yang diluluskan oleh Parlimen British di London pada 22 Januari 1946
1946年1月22日,由英国议会在伦敦通过的马来亚联盟13项内容的白皮书

Dasar dekolonisasi dilaksana
实行去殖民化政策
Pemerintahan beraja diperkukuh
加强君主政府
Tanah Melayu menjadi tanah jajahan
马来亚成为殖民地
Pembahagian kuasa kerajaan diperkenal
引入政府权力分配

11) Kata-kata berikut tertera pada sepanduk dalam demonstrasi penduduk Sarawak semasa kedatangan Gabenor pertama Sarawak pada tahun 1946.
以下文字出现在1946年第一任砂拉越总督抵达砂拉越期间的示威横幅上。
"Kami membantah dengan sekeras-kerasnya atas tindakan Brooke menyerahkan Sarawak kepada kolonial Inggeris"
“我们强烈反对布鲁克将砂拉越割让给英国殖民统治的行动”
Mengapakah penduduk Sarawak memberi reaksi sedemikian?
为什么砂拉越人会做出这样的反应?

Sempadan negeri diubah
州界被改变
Majlis Tertinggi dibubar
最高委员会被解散
Taraf berkerajaan sendiri terjejas
自治地位受损
Ekonomi orang tempatan diganggu
当地经济受到干扰

12) Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 ditandatangani pada 21 Januari 1948 membawa kepada penubuhan Persekutuan Tanah Melayu.
1948年1月21日签署的《马来亚联邦协定》导致了马来亚联邦的成立。
Mengapakah Raja-raja Melayu bersetuju menandatangani perjanjian tersebut?
马来亚王室为何同意签署该协定?
I Dasar dekolonisasi dilaksanakan
I 进行去殖民化政策
II Taraf tanah naungan dikembalikan
II 恢复领土的地位
III Syarat kewarganegaraan dilonggarkan
III 放宽了国籍条件
IV Jawatan Yang di-Pertuan Agong diwujudkan
IV 设立了国家元首职位

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

13) Apakah peristiwa yang membawa kepada perisytiharan darurat di seluruh Tanah Melayu pada 18 Jun 1948?
以下事件导致1948年6月18日全马宣布紧急状态?

Ancaman gerakan Min Yuen
明元运动的威胁
Serangan terhadap balai polis Bukit Kepong
对巴力甘旧警察局的袭击
Pembunuhan pengurus ladang Eropah di Sungai Siput
在Sungai Siput杀害欧洲种植园经理
Pembunuhan Sir Henry Gurney, Persuruhjaya Tinggi British
杀害英国高级专员亨利·格尼

14) Jadual berikut berkaitan peristiwa pada zaman darurat.
以下时间表涉及紧急状态期间的事件。
17 Julai 1948 | Perisytiharan darurat oleh Persuruhjaya Tinggi British
1948年7月17日 | 由英国高级专员宣布紧急状态
31 Ogos 1957 | Perisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu oleh Tunku Abdul Rahman
1957年8月31日 | 由敦阿都拉曼宣布马来亚独立
31 Julai 1960 | Perisytiharan tamat darurat oleh Yang di-Pertuan Agong
1960年7月31日 | 由国王宣布紧急状态结束
Mengapakah kemerdekaan Tanah Melayu diisytiharkan semasa zaman darurat?
为什么马来亚独立是在紧急状态期间宣布的?

Melaksanakan tuntutan Rundingan Baling
执行巴灵会议的要求
Merealisasikan cadangan Suruhanjaya Reid
实现里德委员会的建议
Melemahkan alasan perjuangan Parti Komunis Malaya
削弱马来亚共产党的斗争理由
Memenuhi desakan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
满足联合国的压力

15) Maklumat berikut berkaitan dengan usaha ke arah kemerdekaan.
以下信息涉及走向独立的努力。
Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC)
种族关系委员会
Januari 1949 dengan menghimpunkan pemimpin utama masyarakat pelbagai kaum
1949年1月,召集了各族主要社区领袖
Mewujudkan keadaan harmoni dan muhibah dalam kalangan penduduk di negara ini.
在该国民众之间建立和谐与友好的情况。
Apakah cadangan jawatankuasa tersebut untuk mencapai objektifnya?
该委员会的建议是为了实现其目标?

Melonggarkan syarat kewarganegaraan
放宽国籍条件
Menubuhkan parti politik pelbagai kaum
建立多元政党
Memperkenalkan sistem sekolah vernakular
推行民族学校制度
Memberikan hak sama rata kepada semua kaum
给予所有种族平等权利

16) Laporan manakah mencadangkan syor berikut sebagai usaha memupuk perpaduan melalui pendidikan?
哪份报告建议以下提案作为通过教育来促进团结的努力?
Sekolah Rendah
小学
Sekolah Umum menggunakan bahasa Melayu
通用学校使用马来语
Sekolah Jenis Umum menggunakan bahasa Inggeris, Cina atau Tamil
一般类型学校使用英语,中文或淡米尔语
Sekolah Menengah
中学
Sekolah Menengah Kebangsaan menggunakan bahasa Melayu
国民中学使用马来语

Laporan Barnes 1951
1951年巴恩斯报告
Laporan Fenn-Wu 1951
1951年费恩-吴报告
Laporan Woodhead 1955
1955年伍德黑德报告
Laporan Razak 1956
1956年拉萨克报告

17) Hari penamaan calon bagi Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan 1955 ditetapkan pada 15 Jun 1955.
1955年联邦立法议会选举的候选人提名日定于1955年6月15日。
Jika Encik Ahmad dapat bertanding dalam pilihan raya tersebut, apakah syarat yang telah dipenuhi?
如果Ahmad先生可以参加此次选举,他已经满足了哪些条件?
I Bebas daripada hutang
I 无债务
II Berumur 18 tahun ke atas
II 年龄在18岁或以上
III Warganegara Persekutuan Tanah Melayu
III 马来亚联邦公民
IV Berpengetahuan dalam bahasa Inggeris
IV 精通英语

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

18) Maklumat berikut berkaitan suruhanjaya yang dibentuk pada 8 Mac 1956 setelah mendapat perkenan Raja-raja Melayu.
以下信息涉及在1956年3月8日经过马来亚君主许可后成立的委员会。
Pengerusi
主席
Lord Reid (Britain)
里德勋爵(英国)
Ahli
成员
Sir William Ivor Jennings (Britain)
威廉·艾弗·詹宁斯爵士(英国)
Sir William Mckell (Australia)
威廉·麦凯尔爵士(澳大利亚)
Hakim B. Malik (India)
法官B·马利克(印度)
Hakim Abdul Hamid (Pakistan)
法官Abdul Hamid(巴基斯坦)
Apakah tugas suruhanjaya tersebut?
该委员会的任务是什么?

Mengkaji Dasar Pendidikan Kebangsaan
审查国家教育政策
Merangka Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
制定马来亚联邦宪法
Mengadakan Perjanjian Pertahanan dan Bantuan Bersama
签订防务与援助协议
Melaksanakan pilihan raya Majlis Perundangan Persekutuan
进行联邦立法议会选举

19) Apakah tugas Jawatankuasa Persediaan Fizikal yang ditubuhkan sebagai persediaan menyambut kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957?
1957年8月31日,为迎接国家独立而成立的物资准备委员会的任务是什么?
I Menentukan bunga kebangsaan
I 决定国家花卉
II Menonjolkan identiti negara
II 强调国家身份
III Menganjurkan kursus protokol
III 组织礼仪课程
IV Menyediakan pakaian seragam menteri
IV 准备部长制服

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

20) Rancangan berikut diperkenalkan setelah negara kita mencapai kemerdekaan.
以下计划是在我国获得独立后引入的。
Rancangan Buku Merah dilancarkan pada 25 Januari 1961
红皮书计划于1961年1月25日推出
Apakah kepentingan rancangan tersebut?
该计划的重要性是什么?

Memajukan pendidikan
推动教育
Memodenkan pertanian
现代化农业
Membangunkan prasarana
发展基础设施
Membanteras ancaman komunis
消除共产主义威胁
```html

21) Senarai berikut berkaitan jenis kedaulatan.
以下清单涉及国家主权的种类。
. Kedaulatan Moden
现代主权
. Kedaulatan Undang-undang
法定主权
. Kedaulatan Antarabangsa
国际主权
. X
X是什么?

Kedaulatan Raja
国王主权
Kedaulatan rakyat
人民主权
Kedaulatan Tradisional
传统主权
Kedaulatan pemerintahan
政府主权

22) Bagaimanakah Rukun Negara dapat mengukuhkan kedaulatan negara kita?
国家宪法如何巩固我们国家的主权?
A Memupuk jati diri kaum
培养种族认同
B Membentuk perpaduan kaum
建立族群团结
C Mengekalkan warisan bangsa
保持民族遗产
D Mengukuhkan ekonomi negara
加强国家经济

Memupuk jati diri kaum
培养种族认同
Membentuk perpaduan kaum
建立族群团结
Mengekalkan warisan bangsa
保持民族遗产
Mengukuhkan ekonomi negara
加强国家经济

23) Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 disesuaikan dengan model sistem pemerintahan demokrasi mengikut Britain.
1957年的马来亚联邦宪法是根据英国民主制度调整的。该政府模式是什么?
A Monarki
君主制
B Parlimen
国会
C Republik
共和国
D Westminster
威斯敏斯特

Monarki
君主制
Parlimen
国会
Republik
共和国
Westminster
威斯敏斯特
```html

24) Maklumat berikut berkaitan pindaaan Perlembagaan Persekutuan.
以下信息与联邦宪法的修订有关。
Pindan Perlembagaan Persekutuan 1963
1963年的联邦宪法修正案
A Pemisahan Singapura
新加坡分裂
B Pembentukan Malaysia
马来西亚的成立
C Pembentukan Suruhanjaya Reid
成立Reid委员会
D Pelaksanaan Pilihan raya Umum Pertama
首次全国大选的进行

Pemisahan Singapura
新加坡分裂
Pembentukan Malaysia
马来西亚的成立
Pembentukan Suruhanjaya Reid
成立Reid委员会
Pelaksanaan Pilihan raya Umum Pertama
首次全国大选的进行

25) Bagaimanakah pemerintahan beraja diteruskan selepas Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan?
马来亚联邦获得独立后君主制如何继续?

Pilihan Raya
选举
Raja berkuasa mutlak
君主拥有绝对权力
Sistem Demokrasi Berparlimen
议会民主制度
Jawatan Yang di-Pertuan Agong
国家元首职位

26) Pengasingan kuasa diamalkan sejak negara mencapai kemerdekaan hingga hari ini.
独立以来,分权一直被实践。
. Badan Perundangan
立法机关
. Badan Eksekutif
行政机关
. Badan Kehakiman
司法机关
Siapakah punca kuasa kepada ketiga-tiga badan ini?
这三个机关的权力来源于谁?

Sultan
苏丹
Perdana Menteri
首相
Yang di-Pertuan Agong
国家元首
Majlis Raja-Raja Melayu
马来亚国王理事会

27) Antara berikut, yang manakah perkara yang terkandung dalam Senarai Persekutuan?
以下哪一项包含在联邦清单中?
I Kewangan
I 财政
II Undang-undang Islam
II 伊斯兰法律
III Kerajaan Tempatan
III 地方政府
IV Kewarganegaraan
IV 国籍

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

28) Agensi apakah ditubuhkan
哪个机构成立了
untuk melaksanakan pembangunan tanah berikut?
以实施以下土地开发?
Menyatukan dan memulihkan tanah Kerajaan Negeri yang terbiar
统一和恢复被遗弃的州领土

FELDA
联邦土地发展局
SCORE
萨拉瓦克走廊经济区
FELCRA
联邦土地改革局
PERHILITAN
野生动物和国家公园部

29) Mengapakah Parti Rakyat Brunei pimpinan A.M.Azahari menentang pembentukan Malaysia pada tahun 1963?
为什么由A.M.Azahari领导的文莱人民党反对1963年的马来西亚建国?

Menuntut wilayah Sabah.
要求沙巴领土。
Menubuhkan Kesatuan Borneo
建立婆罗洲联邦
Melambatkan proses kemerdekaan
延迟独立进程
Mengawal kestabilan politik Asia Tenggara
控制东南亚的政治稳定

30) Maklumat berikut berkaitan konfrontasi Indonesia terhadap pembentukan Malaysia.
以下信息与印尼对马来西亚形成的对抗有关。
Bagaimanakah kerajaan Malaysia menangani perkara tersebut?
马来西亚政府如何处理这个问题?
I Menggunakan saluran diplomasi
I 使用外交渠道
II Menghentikan perdagangan dua hala
II 停止双边贸易
III Menyekat segala kemasukan rakyat asing
III 封锁一切外国人的入境
IV Mendapatkan sokongan negara luar
IV 获得外国支持

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

31) Ancaman komunis di Semenanjung Malaysia pada fasa kedua pada bulan Mei 1969 hingga Disember 1978?
1969年5月至1978年12月在马来半岛的第二阶段的共产主义威胁?
Apakah yang dilakukan oleh komunis semasa fasa ini?
在此阶段,共产主义者做了什么?
I Menculik orang awam
I 绑架平民
II Mengalihkan landasan kereta api
II 转移铁路轨道
III Membunuh anggota keselamatan
III 杀害安全人员
IV Mengebom tempat awam
IV 在公共场所引爆炸弹

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

32) Apakah tindakan kerajaan untuk mengatasi isu terlalu bergantung pada eksport getah dan bijih timah?
政府采取了哪些措施来解决过度依赖橡胶和锡矿石出口的问题?
Apakah langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan?
政府采取了哪些措施?
I Mencari pasaran baru
I 寻找新市场
II Mempelbagaikan kegiatan ekonomi
II 多元化经济活动
III Melibatkan kerjasama sektor swasta
III 与私营部门合作
IV Menetapkan kuota pengeluaran
IV 设定生产配额

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

33) Maklumat berikut berkaitan cadangan Laporan Rahman Talib
以下信息与Rahman Talib报告的建议有关
- Penggunaan Bahasa yang seragam
使用统一语言
- Menggunakan kurikulum yang sama
使用相同的课程
Apakah kepentingan cadangan tersebut
这些建议的重要性是什么?

Menghapuskan buta huruf
消除文盲
Mewujudkan perpaduan rakyat
建立民族团结
Membentuk pelajar yang seimbang
培养均衡的学生
Melahirkan generasi berkemahiran tinggi
培养高技能的一代

34) Bagaimanakah matlamat masyarakat yang adil dalam Rukun Negara dapat dicapai?
如何实现国家宪法中的公正社会目标?
Bagaimana untuk mencapai objektif tersebut?
如何达到这个目标?
I Menjamin kebebasan hak asasi
I 保障基本自由
II Bebas mengamalkan agama masing-masing
II 自由信仰各自的宗教
III Peluang yang sama menikmati kekayaan negara
III 平等享受国家财富的机会
IV Peluang yang sama untuk bersaing
IV 平等竞争的机会

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

35) Apakah jenis tanaman yang diusahakan oleh agensi di bawah Lembaga Kemajuan Johor Tenggara (KEJORA) dan Lembaga Kemajuan Pahang Tenggara (DARA)?
下列是某些机构经营的橡胶和棕榈油?
Tanaman apa yang ditanam oleh agensi di bawah KEJORA dan DARA?
KEJORA和DARA以下机构种植了什么类型的植物?
I Koko
I 可可
II Getah
II 橡胶
III Kelapa Sawit
III 棕榈油
IV Kelapa
IV 椰子

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

36) Maklumat berikut berkaitan strategi Dasar Pembangunan Nasional (DPN) dalam bidang sosial
以下信息涉及国家发展政策(DPN)在社会领域的战略
' Memberikan kemudahan pendidikan
提供教育便利设施
' Mewujudkan masyarakat perdagangan
建立贸易社会
' X
X 是什么?

Meningkatkan kesihatan rakyat
提高人民健康
Menambahbaik kemudahan asas
改善基础设施
Mennggunakan sains dan teknologi
利用科学技术
Membentuk masyarakat berdisiplin
塑造纪律社会

37) Malaysia menjalinkan hubungan baik dengan negara luar kerana faktor keperluan nasional.
马来西亚与外国建立良好关系是因为国家需求因素。
Apa kepentingannya kepada negara kita?
这对我们国家有什么重要性?
I Menentukan hala tuju dasar luar negara
I 确定国家外交方针
II Bebas daripada campur tangan kuasa asing
II 免于外国势力干涉
III Menjaga kebajikan rakyat Malaysia di luar negara
III 保护马来西亚公民的利益
IV Kepentingan ekonomi dan keamanan
IV 经济和安全利益

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

38) Gambar menunjukkan Logo Komanwel.
马来西亚参加英联邦如何加强我们与成员国之间的关系?
Bagaimanakah penyertaan Malaysia dalam Komanwel dapat mengeratkan hubungan antara negara kita dengan negara anggota?
马来西亚参与英联邦如何加强我们与成员国之间的关系?
Apa faedah penyertaan Malaysia dalam Komanwel?
马来西亚参与英联邦有什么好处?
I Sukan Komanwel
I 英联邦运动会
II Kerjasama Ekonomi
II 经济合作
III Penyertaan dalam ZOPFAN
III 参与 ZOPFAN
IV Menyertai misi pengaman dunia
IV 参与世界维和任务

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

39) Dalam menangani isu politik negara Islam, Malaysia menunjukkan sokongan kepada rakyat Palestin melalui Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO).Apakah buktinya?
在处理伊斯兰国家的政治问题时,马来西亚通过巴勒斯坦解放组织(PLO)向巴勒斯坦人民表示支持。这是证据吗?

Mengecam campurtangan Britain di Palestin
谴责英国在巴勒斯坦的干预
Menjadi tentera sukarela Malaysia ke Palestin
马来西亚成为巴勒斯坦的自愿军
Memberi bantuan senjata kepada rakyat Palestin
向巴勒斯坦人提供武器援助
Menyokong sebuah negara merdeka untuk Palestin
支持巴勒斯坦的独立国家

40) Senarai berikut berkaitan NGO yang mewakili suara Malaysia di pentas dunia
以下是代表马来西亚在世界舞台上发声的非政府组织名单
* Aman Palestin
巴勒斯坦和平
* Muslim Care Malaysia
马来西亚穆斯林关怀
Apakah sumbangan NGO tersebut
这些非政府组织的贡献是什么?

Menyalurkan pelbagai bantuan
分发各种援助
Mengukuhkan hubungan diplomasi
加强外交关系
Menubuhkan organisasi negara Islam
建立伊斯兰国家组织
Melaksanakan sistem kewangan Islam
实施伊斯兰金融系统
----------------------END------------------------------------

评论

此博客中的热门博文

2024 国中 SPM高考 Sejarah K1 选择题 根据Bab

2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab1 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab2 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab3 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab4 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab5 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab6 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab7 TEST 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting5 Bab1 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting5 Bab2 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting5 Bab3