跳至主要内容

2023 PERLIS SEJ KERTAS

Multiple Choice Questions
1. Senarai berikut merupakan ciri negara bangsa dalam kerajaan Alam Melayu.
以下是马来亚王国的国家特征列表。
Raja
国王
X
X
Wilayah Pengaruh
影响领地
Rakyat
人民
Apakah X?
未知是什么?
Daulat
权利
Pembesar
官员
Undang-undang
法律
Lambang kebesaran
象征
2. Kesultanan Melayu Melaka mempunyai pentadbiran yang sistematik. Apakah sistem pentadbiran tersebut?
马六甲苏丹国有着系统化的行政管理。这种行政系统是什么?
Pembesar Empat Lipatan
官员制度
Pemerintahan tempatan
地方行政
Raja Berperlembagaan
宪政国王
Pentadbiran wilayah
领土行政
3. Mengapakah Revolusi Keagungan (Glorious Revolution) berlaku di England pada tahun 1688?
为什么1688年英国发生了光荣革命?
Menghapuskan pemerintahan beraja
消灭王权
Menegakkan kedaulatan parlimen
确立议会的主权
Menamatkan kuasa bangsawan
结束贵族的权力
Mengukuhkan perpaduan rakyat
加强人民的团结
4. Apakah peranan Maharaja Meiji dalam gerakan nasionalisme di Jepun pada tahun 1868?
明治天皇在1868年日本民族主义运动中扮演了什么角色?
Meluaskan sempadan
扩大边境
Memodenkan negara
现代化国家
Mengadakan perjanjian
签订协议
Memperbesarkan tentera
扩大军队
5. Apakah faktor tercetusnya Perang Dunia Kedua pada tahun 1939-1945?
第二次世界大战在1939-1945年爆发的原因是什么?
Krisis rantau Balkan
巴尔干地区危机
Pakatan ketenteraan
军事联盟
Persaingan kuasa imperialis
帝国主义权力竞争
Kemunculan ideologi baru
新意识形态的出现

6) Bintang Tiga menguasai Tanah Melayu lebih kurang 14 hari.
三星集团在大约14天内控制了马来亚。
Bagaimanakah penguasaan tersebut dilakukan?
这种控制是如何进行的?
I Membuat kad catuan makanan
制作食物配给卡
II Membentuk kampung baharu
建立新村
III Membunuh pegawai daerah
杀死地方官员
IV Menguasai balai polis
控制警察局

I dan II
I和II
I dan III
I和III
II dan III
II和III
III dan IV
III和IV
7. Rajah berikut berkaitan sistem pemerintahan di Tanah Melayu pada tahun 1946.
以下图表与1946年马来亚的政府体系有关。
Diketuai oleh Gabenor British
由英国总督领导
Kewarganegaraan jus soli
土地法国籍
Gagasan Malayan Union
马来亚联盟概念
Negeri-negeri Selat
马六甲海峡殖民地

8) Bagaimanakah Raja-raja Melayu menentang Malayan Union?
马来亚国王们如何反对马来亚联邦?
I Menghantar surat bantahan
发送抗议信件
II Membawa kes ke mahkamah
将案件提交法庭
III Menubuhkan persatuan Melayu
成立马来团结会
IV Menggunakan akhbar tempatan
利用当地报纸

I dan II
I和II
I dan IV
I和IV
II dan III
II和III
III dan IV
III和IV
9. Peristiwa berikut berkaitan protes tanpa keganasan yang dianjurkan oleh PUTERA-AMCJ A.
以下事件与PUTERA-AMCJ A所组织的非暴力抗议有关。
Penutupan kedai oleh peniaga
商家关闭店铺
Perhimpunan haram di bandar
城市非法集会
Persidangan menyokong raja
支持国王的会议
Penentangan secara radikal
激进反抗
10. Bagaimanakah perpaduan antara kaum dapat diwujudkan dalam Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948?
1948年马来亚联邦如何实现了种族团结?
Pembentukan Majlis Raja-Raja Melayu
马来亚国王理事会的成立
Penggubalan Perlembagaan Tanah Melayu
马来亚宪法的制定
Pengenalan Majlis Perundangan Persekutuan
联邦立法议会的成立
Penubuhan Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum
种族关系委员会的成立
11. Maklumat berikut tentang sistem pendaftaran kebangsaan
以下是关于国家注册和身份证使用制度的信息。
dan penggunaan kad pengenalan di Tanah Melayu.
和在马来亚使用身份证的情况。
"Orang awam yang berumur 12 tahun ke atas "
“年龄在12岁以上的公民”
"dikehendaki membawa kad pengenalan "
“被要求携带身份证”
"ke mana-mana sahaja mulai tahun 1948."
“从1948年开始到任何地方”
Apakah kebaikan program tersebut terhadap kerajaan?
这个计划对政府有什么好处?
Memutuskan hubungan dengan komunis
与共产主义断绝联系
Mengelakkan penduduk menyokong komunis
避免居民支持共产主义
Membezakan orang awam dengan komunis
区分公民与共产主义者
Menawarkan pengampunan kepada komunis
向共产主义者提供宽大处理

12) Perang sarafialah rancangan yang dilakukan untuk menghapuskan komunis. Antara berikut yang manakah berkaitan dengan perang saraf?
绞肉战争是一项旨在消灭共产主义的计划。 以下哪项与绞肉战争有关?
I Menawarkan hadiah wang tunai
提供现金奖励
II Mengadakan perintah berkurung
实施宵禁令
III Mengukuhkan pasukan tentera
加强军队
IV Mclonggarkan syarat kerakyatan
放宽公民条件

I dan II
I和II
I dan IV
I和IV
II dan III
II和III
III dan IV
III和IV
13. Gambar berikut ialah seorang tokoh Sistem Ahli iaitu E.E.C Thuraisingham.
以下图片是一位名叫E.E.C Thuraisingham的系统专家。
Apakah portfolio beliau ?
他的职位是什么?
Ahli Pelajaran
教育专家
Ahli Kesihatan
健康专家
Ahli Hasil Bumi
农业专家
Ahli Kerja Raya
建筑专家
14. Maklumat berikut berkaitan dengan sistem pendidikan kebangsaan.
以下信息涉及国民教育系统。
Sekolah Umum (rendah) menggunakan bahasa Melayu.
普通小学使用马来语。
Sekolah Jenis Umum (rendah) menggunakan sama ada Bahasa Inggeris, Bahasa Cina atau bahasa Tamil.
普通类型小学使用英语,华语或淡米尔语。
Apakah X?
X是什么?
Ordinan Pelajaran 1952
1952年教育法令
Laporan Fenn-Wu 1951
1951年Fenn-Wu报告
Laporan Woodhead Sarawak 1955
1955年Woodhead Sarawak报告
Penyata Jawatankuasa Pelajaran 1956
1956年教育委员会报告
15. Pilihan raya majlis perbandaran yang pertama telah diadakan pada tahun 1951. Apakah kawasan pilihan raya tersebut?
首次市议会选举于1951年举行。这个选区是哪里?
Ipoh, Perak
霹雳州怡保
Kuantan, Pahang
彭亨关丹
Johor Bahru, Johor
柔佛新山
George Town, Pulau Pinang
槟城乔治市
16. Apakah peranan kabinet pertama yang dibentuk selepas Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan 1955?
1955年联邦立法议会选举后组建的第一个内阁扮演的角色是什么?
Membincangkan hal ehwal luar negara
讨论外交事务
Mengurangkan kuasa pentadbiran British
减少英国的行政权力
Mewujudkan hubungan muhibah antara kaum
建立种族和谐关系
Mengadakan perkongsian dalam pentadbiran
在行政方面进行合作
17. Apakah intipati Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957?
1957年马来亚联邦条约的要点是什么?
Pelaksanaan pilihan raya umum
进行全国大选
Kerajaan persekutuan yang kukuh
强大的联邦政府
Persempadanan antara negeri
州与州之间的边界划分
Kedudukan agama Islam
伊斯兰教的地位
18. Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu antara Raja-raja Melayu dengan pihak British telah menjadi asas kemerdekaan negara. Apakah nilai yang ditunjukkan melalui peristiwa tersebut?
马来亚联邦王室与英国签订的马来亚联邦条约奠定了国家的独立基础。这一事件显示了哪些价值观?
Pennuafakatan
奉献精神
Sedia berkorban
牺牲奉献
Tanggungjawab
责任
Taat setia
忠诚

19) Maklumat berikut berkaitan persediaan menyambut pemasyhuran kemerdekaan negara.
19) 以下信息涉及庆祝国家独立的准备工作。
Sambutan kemerdekaan dinantikan oleh rakyat sehinggakan semua tiket Keretapi Tanah Melayu dan tiket bas habis ditempah.
人民都迫不及待地期待着独立庆典,以至于所有马来亚铁路和巴士的车票都已被预订一空。
Apakah yang boleh dirumuskan dengan situasi tersebut?
从这种情况可以推断出什么?

Berbangga menyambut kemerdekaan
自豪地迎接独立
Bergembira menyambut kemerdekaan
欢乐地迎接独立
Bersatu hati menyambut kemerdekaan
团结一心迎接独立
Bersyukur menyambut kemerdekaan
感恩地迎接独立

20) Maklumat berikut berkaitan dengan usaha kerajaan untuk membangunkan ekonomi negara.
20) 以下信息涉及政府发展国家经济的努力。
Pembangunan Luar Bandar
农村发展
Rancangan Buku Merah
红皮书计划
Apakah persamaan kedua-dua rancangan tersebut?
这两个计划的相似之处是什么?

Penyediaan kemudahan asas
提供基本设施
Peluang pekerjaan bertambah
增加的工作机会
Pembukaan tanah pertanian baru
新的农田开垦
Pembinaan perumahan kos rendah
建造低成本住房

21) Antara berikut yang manakah berkaitan dengan takrif kedaulatan?
以下哪一项与主权的定义有关?
I Bahasa Yunani = Sovereignty
希腊语 = 主权
II Bahasa Arab = Daulah
阿拉伯语 = 国家
III Bahasa Melayu = Daulat
马来语 = 皇权
IV Bahasa Inggeris = Superanus
英语 = Superanus

I dan II
I和II
I dan IV
I和IV
II dan III
II和III
III dan IV
III和IV

22) Gambar sampul surat berikut berkaitan keunikan rakyat Malaysia.
22) 以下的信封封面涉及马来西亚人民的独特性。
Bagaimanakah keunikan tersebut mengukuhkan negara kita?
这种独特性如何加强我们的国家?

Perkongsian cara hidup yang sama
共享相同的生活方式
Pengamalan adat resam yang berbeza
实行不同的习俗和传统
Kebebasan mutlak dalam bermasyarakat
社交中的绝对自由
Keharmonian dalam kalangan berbilang kaum
不同族群之间的和谐

23) Undang-undang Inggeris berikut telah diperkenalkan di negara kita.
以下列出的英国法律已在我们的国家引入。
Di manakah undang-undang tersebut diperkenalkan?
这些法律是在哪里引入的?

Negeri-negeri Borneo
婆罗洲邦
Negeri-negeri Selat
海峡殖民地
Negeri-negeri Melayu Bersekutu
联合马来邦
Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
非联合马来邦

24) Apakah majlis yang menggubal undang-undang di negeri Melayu pada tahun 1877?
在1877年,马来亚各邦的立法机构是什么?

Majlis Negeri
邦议会
Majlis Tertinggi
高级理事会
Majlis Persekutuan
联邦理事会
Majlis Undangan Negeri
州议会

25) Apakah yang dimaksudkan dengan Durbar?
"Durbar" 是指什么?

Persidangan umum antara Raja Melayu dengan British
马来王与英国的公开会议
Persidangan umum antara Raja Melayu semua negeri
所有马来邦的马来王公开会议
Persidangan umum Raja Melayu dengan Parti Perikatan
马来王与合作党的公开会议
Persidangan umum Raja Melayu dengan pembesar Melayu
马来王与马来统治者的公开会议

26) Gambar berikut ialah cap Mohor Besar Raja-Raja. Apakah kepentingan cap mohor tersebut?
下图是王权印章 Mohor Besar Raja-Raja。这个印章的重要性是什么?

Mengesahkan kerajaan yang dipilih rakyat
确认由民选政府
Mengesahkan pelantikan kabinet pertama
确认首个内阁的任命
Melambangkan kedaulatan Raja-raja Melayu
象征马来王的主权
Melambangkan undang-undang pemerintahan
象征治国法

27) Apakah strategi yang berjaya mengekalkan keamanan dan keselamatan di bahagian tengah Sarawak.
以下哪个策略成功地维护了砂拉越中部的安全?

ESSCOM
东海安全司令部
RASCOM
砂拉越安全司令部
SALCRA
砂拉越土地种植公司
PRIMA
砂拉越振兴发展计划

28) Apakah fungsi Majlis Tanah Negara?
国家土地理事会的功能是什么?

Menguruskan kawasan petempatan
管理定居区
Mengawal kegiatan pertanian
监管农业活动
Menyediakan bekalan benih
提供种子供应
Meneroka tanah baru
探索新土地

29) Mengapakah penyatuan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1963 penting?
1963年新加坡与马来亚联邦的统一为什么重要?

Mengelakkan pencerobohan sempadan
避免边境入侵
Mengatasi kejatuhan ekonomi
克服经济衰退
Menyatukan pelbagai kaum
统一多元种族
Menyelesaikan masalah komunis
解决共产主义问题

30) Mengapakah Indonesia mengumumkan dasar konfrontasi terhadap Malaysia?
印度尼西亚宣布对马来西亚采取对抗政策的原因是什么?

Mengancam kedudukan
威胁地位
Menggugat kedaulatan
挑战主权
Menjejaskan keselamatan
影响安全
Mencetuskan pemberontakan
引发叛乱

31) Apakah cabaran dalaman yang dihadapi Malaysia selepas pembentukan Malaysia?
马来西亚成立后面临的内部挑战是什么?

Meningkatkan hasil pendapatan
提高收入
Mewujudkan pemimpin berwibawa
建立有权威的领导
Mengukuhkan perpaduan kaum
加强种族团结
Memantapkan pentadbiran negeri
巩固州政府

32) Maklumat berikut berkaitan cabaran untuk memajukan sistem pendidikan selepas pembentukan Malaysia.
以下信息涉及马来西亚成立后发展教育体系面临的挑战。
Penduduk pedalaman tidak mendapat peluang pendidikan secukupnya untuk bersekolah.
内陆居民没有足够的上学机会。
Bagaimanakah kerajaan Malaysia mengatasi cabaran tersebut?
马来西亚政府如何应对这一挑战?

A Melatih tenaga guru baru
培训新教师
B Memperkenalkan buku baru
推出新书籍
C Memperkenalkan silibus baru
推出新课程
D Menyeragamkan kurikulum baru
统一新课程

33) Apakah matlamat penubuhan Kolej Sultan Abdul Halim?
苏丹阿卜杜勒哈林学院的设立目的是什么?

A Meningkatkan tenaga kerja mahir
提高熟练劳动力
B Mengukuhkan perpaduan kaum
加强种族团结
C Menyeragamkan sistem pendidikan
统一教育体系
D Memperkasakan Bahasa Melayu
强化马来语

34) Gambar berikut berkaitan dengan logo 1Murid 1Sukan.
以下图片与1Murid 1Sukan的logo有关。
Mengapakah dasar 1M1S diperkenalkan?
为什么1Murid 1Sukan政策被引入?

A Semangat cinta negara
爱国精神
B Semangat kenegerian
国家精神
C Semangat sukarelawan
志愿精神
D Semangat setia kawan
友谊精神

35) Garis panduan bagi kerjasama antara kamu dan integrasi nasional
与国家整合合作的指导方针
untuk memupuk identiti kebangsaan
培养国家认同
telah diadakan pada tahun 1970.
于1970年举行。
Antara berikut yang manakah berkaitan dengan pernyataan tersebut?
以下哪一项与该陈述相关?

A Majlis Perundingan Negara (MAPEN)
国家协商会议(MAPEN)
B Dasar Pembangunan Nasional (DPN)
国家发展政策(DPN)
C Amanah Saham Bumiputera (ASB)
保卫信托基金(ASB)
D Majlis Amanah Rakyat (MARA)
人民信托理事会(MARA)

36) Antara berikut yang manakah strategi Dasar Ekonomi Baru (DEB) untuk mencapai perpaduan kaum?
以下哪些是新经济政策(NEP)实现种族和谐的策略?
I Membasmi kemiskinan
消除贫困
II Membuka industri baharu
开辟新产业
III Menawar peluang pekerjaan
提供就业机会
IV Menyusun semula penduduk
重新安置人口

I dan II
I和II
I dan IV
I和IV
II dan III
II和III
III dan IV
III和IV

37) Prinsip berikut berkaitan
这些原则涉及
pendirian Malaysia dalam soal antarabangsa.
马来西亚在国际事务中的立场。
"Hidup bersama secara aman"
和平共处
Apakah bukti yang menunjukkan Malaysia berpendirian tersebut?
有哪些证据表明马来西亚持有这种立场?

Mendukung Piagam PBB
支持联合国宪章
Meneroka benua Antartika
探索南极洲大陆
Menyertai komuniti ASEAN
加入东盟社区
Menuntut Kepulauan Spratly
要求南沙群岛

38) Rancangan Colombo diperkenalkan dalam Komanwel
科伦坡计划是在1951年引入的。
Mengapakah rancangan tersebut diperkenalkan?
该计划为何被引入?

Menyediakan kemudahan kredit
提供信贷便利
Menguruskan persidangan tahunan
管理年会
Mcwujrrdkan kerjasama pertahanan
管理国防合作
Menyelesaikan masalah kemiskinan
解决贫困问题

39) Mengapakah gerakan antiminyak kelapa sawit Malaysia dilancarkan oleh negara maju?
为什么马来西亚的棕榈油反对运动是由发达国家发起的?

Menyekat pengeluaran negara pengeksport
限制出口国的生产
Menjadi punca pencemaran alam sekitar
导致环境污染
Menyaingi penjualan minyak kacang soya
与豆油销售竞争
Mendominasi penanaman secara ladang
主导农田种植

40) Malaysia telah melancarkan Dasar Teknologi Hijau Negara pada tahun 2009.
马来西亚于2009年推出了国家绿色技术政策。
Apakah tujuan pelancaran dasar tersebut?
该政策的目标是什么?

Menangani masalah jerebu
处理雾霾问题
Mengawal perubahan iklim
控制气候变化
Memelihara warisan sejarah
保护历史遗产
Menjamin keperluan makanan
保障食品需求
----------------------END------------------------------------

评论

此博客中的热门博文

2024 国中 SPM高考 Sejarah K1 选择题 根据Bab

2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab1 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab2 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab3 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab4 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab5 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab6 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab7 TEST 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting5 Bab1 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting5 Bab2 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting5 Bab3