1. Rajah berikut berkaitan dengan kerajaan Alam Melayu.
下图与阿拉姆马来王国有关.
Ciri-ciri Negara Bangsa mempunyai Raja
国王
Rakyat
人们
Undang-undang
法律 dan ???
Remark: Ting.4 Bab.1 Pg.4
放大镜系统
影响范围
宗教实践
伟大的象征
2. Konsep waadat yang mengaitkan pemerintah dan rakyat wujud dalam sistem pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka.
连接统治者和人民的瓦达特概念存在于马六甲苏丹国的统治系统中.
Apakah kepentingan konsep tersebut?
这个概念的重要性是什么?
Remark: Ting.4 Bab.1 Pg.12
感谢人民的贡献
推动政府机器
防止人民叛变
巩固统治者的地位
3. Mengapakah rakyat Amerika melancarkan Revolusi Amerika pada tahun 1776?
为什么美国人民在1776年发动了美国革命?
Remark: Ting.4 Bab.2 Pg.25
反对外国殖民
释放政治犯
争取普遍愿望
结束君主统治
4. Bagaimanakah British menyekat perkembangan idea kesedaran kebangsaan di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia Kedua?
二战前英国人是如何阻止马来亚民族意识思想的发展的?
I Menyekat aktiviti berkumpulan
阻止小组活动
II Menubuhkan Biro Siasatan Politik
设立政治调查局
III Mengawal kebebasan bersuara
控制言论自由
IV Menguatkuasakan perintah darurat
执行紧急命令
Remark: Ting.4 Bab.3 Pg.52
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
5. Perang Dunia Pertama telah tercetus di Eropah pada tahun 1914 hingga tahun 1918.
第一次世界大战于1914年至1918年在欧洲爆发。
Mengapakah perang tersebut berlaku?
为什么会发生这场战争?
Remark: Ting.4 Bab.3 Pg.54
新意识形态的出现
国际联盟的失败
德国领土被侵占
奥地利王储被暗杀
6. Situasi berikut telah berlaku semasa pendudukan pentadbiran Jepun di Tanah Melayu.
以下情况发生在日本统治马来亚期间。
Pendudukan Jepun membawa kepada kemelesetan ekonomi dengan kadar inflasi yang tinggi serta harga barangan yang melambung tinggi.
日本的占领导致了经济衰退,高通货膨胀率以及飞涨的商品价格。
Apakah tindakan Jepun untuk menanganinya?
日本为应对这些情况采取了什么措施?
Remark: Ting.4 Bab.3 Pg.71
引入控制经济
引入食品配给卡
印刷大量香蕉钱
进口食品
7. Jadual berikut berkaitan dengan sistem pentadbiran British di Tanah Melayu selepas pendudukan Jepun.
下表与日本占领后马来亚的英国行政系统有关。
Tarikh | Sistem Pentadbiran |
---|---|
12 September 1945 | British Military Administration (BMA) |
Apakah tujuan pengenalan sistem pentadbiran tersebut?
引入该行政系统的目的是什么?
Remark: Ting.4 Bab.4 Pg.94
恢复国王的权力
训练人民成为军人
统一州政府的管理
恢复人民的信任
8. Mengapakah Syarikat Borneo Utara British (SBUB) bertindak menyerahkan Sabah kepada kerajaan British?
为什么北婆罗洲英国公司(SBUB)将沙巴移交给英国政府?
Remark: Ting.4 Bab.4 Pg.115
英国的压力
建立合作
带来利益
资金短缺
9. Maklumat berikut berkaitan dengan faktor-faktor penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
以下信息与1948年马来亚联邦的成立因素有关。
Apakah X?
X 是什么?
Remark: Ting.4 Bab.5 Pg.133
英国行政人员的支持
激进马来团体的压力
遵守大西洋宪章的要求
联合国的建议
10. Jawatankuasa berikut dibentuk selepas penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
以下委员会成立于1948年马来亚联邦成立后。
Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (Communities Liason Committee)
Apakah peranan jawatankuasa tersebut?
该委员会的角色是什么?
Remark: Ting.4 Bab.5 Pg.137
制定多民族的社会契约
成立基于种族的政党
建立多族裔领导人的合作
确定非马来人的合法权益
11. Apakah yang diperjuangkan oleh tokoh-tokoh berikut?
以下人物在争取什么?
Remark: Ting.4 Bab.6 Pg.146
世俗主义
共产主义
资本主义
社会主义
12. Gambar berikut merujuk kepada pasukan keselamatan yang ditubuhkan oleh British.
以下图片指的是由英国建立的安全部队。

Apakah tugas pasukan tersebut?
该部队的职责是什么?
Remark: Ting.4 Bab.6 Pg.155
追踪恐怖分子的藏身之处
阻断食品和药品供应
保卫城市和乡村
在森林边缘巡逻
13. Mengapakah Sistem Ahli diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu?
为什么英国在马来亚引入了成员系统?
Remark: Ting.4 Bab.7 Pg.178/p>
举行大选
确定公民身份的条件
培训当地居民管理
巩固联邦宪法
14. Penyata Jawatankuasa Pelajaran 1956 telah mengemukakan teras pembentukan sistem Pendidikan Kebangsaan.
1956年教育委员会报告提出了国家教育体系的核心。
Apakah hasrat jawatankuasa tersebut?
该委员会的愿望是什么?
Remark: Ting.4 Bab.7 Pg.183
促进种族团结
建立独立理念
消除人民的贫困
维护国家安全
15. Maklumat berikut berkaitan dengan Pilihan Raya Umum Pertama di negara kita.
以下信息与我国第一次大选有关。
Apakah kepentingan pilihan raya tersebut?
该选举的重要性是什么?
Remark: Ting.4 Bab.8 Pg.205
结束紧急状态
巩固君主制度
引领国家独立
保护经济利益
16. Gambar berikut berkaitan anggota kabinet pertama Persekutuan Tanah Melayu.
以下图片与马来亚联合邦第一届内阁成员有关。

Apakah peranan kabinet tersebut?
该内阁的职责是什么?
I Membincangkan soal kewangan
讨论财政问题
II Memantapkan pemerintahan beraja
巩固君主制
III Merangka sistem pendidikan kebangsaan
制定国家教育体系
IV Mengurangkan kuasa pentadbiran British
减少英国的行政权力
Remark: Ting.4 Bab.8 Pg.206
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
17. Rajah berikut berkaitan dengan perjalanan rombongan rundingan kemerdekaan ke London pada tahun 1956.
下图与1956年前往伦敦的独立谈判代表团的行程有关。
Apakah anggota rombongan menggunakan pengangkutan yang berbeza?
为什么代表团成员使用不同的交通工具?
Remark: Ting.4 Bab.9 Pg.217
安排政府内阁成员
节省代表团成员的费用
讨论部长的任命
制定与英国谈判的策略
18. Apakah inti pati Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957?
1957年马来亚联邦协议的主要内容是什么?
Remark: Ting.4 Bab.9 Pg.224
英国控制金融系统
保留高级专员职位
废除权力分立原则
实行议会民主制
19. Mengapakah peristiwa pemasyhuran kemerdekaan amat penting kepada Persekutuan Tanah Melayu?
为什么宣布独立的事件对马来亚联邦非常重要?
Remark: Ting.4 Bab.10 Pg.233
巩固统治权力
巩固种族团结
摆脱外国殖民统治
实行民主制度
20. Gambar berikut menunjukkan Buku Merah yang dilancarkan pada tahun 1961 dalam Rancangan Malaya Kedua.
以下图片显示了1961年在第二个马来亚计划中发布的红皮书。

Apakah rancangan di atas diperkenalkan?
为什么要引入上述计划?
Remark: Ting.4 Bab.10 Pg.244
评估发展计划的实施
监控公司管理效率
减少政府的财政负担
控制外劳的进入
21. Apakah takrif kedaulatan dalam bahasa Yunani?
希腊语中的主权定义是什么?
Remark: Ting.5 Bab.1 Pg.4
国家最高权力
自由和独立的国家
一个政府的统治权
国家对统治的完全控制
22. Setiap negara yang berdaulat mempunyai sistem perundangan yang menjadi asas kepada peraturan negara.
每个主权国家都有一个法律体系,作为国家法律的基础。
Apakah badan yang bertanggungjawab menentukan sistem perundangan negara kita?
哪个机构负责决定我国的法律体系?
Remark: Ting.5 Bab.1 Pg.9
议会
上议院
下议院
最高元首
23. Antara berikut, yang manakah berkaitan dengan pernyataan di atas?
以下哪一项与上述陈述有关?
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
Remark: Ting.5 Bab.2 Pg.27
由议会制定
取自马六甲法律法典
由东姑阿都拉曼提议
根据威斯敏斯特模式调整
24. Apakah perkara yang terlibat dalam Pindaan Perlembagaan 1963?
1963年宪法修正案涉及哪些事项?
I Struktur mahkamah
法院结构
II Pengagihan kekayaan
财富分配
III Peranan bahasa kebangsaan
国家语言的作用
IV Jawatan Yang di-Pertua Negeri
州元首职位
Remark: Ting.5 Bab.2 Pg.30/31
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
25. Apakah status Raja-raja Melayu semasa pendudukan Jepun?
日本占领期间马来统治者的地位是什么?
Remark: Ting.5 Bab.3 Pg.40
首席法官
州行政长官
安全与保障负责人
伊斯兰事务负责人
26. Majlis Raja-Raja merupakan institusi beraja di Malaysia.
统治者理事会是马来西亚的一个王室机构。
Apakah peranan yang dilaksanakan oleh Majlis Raja-Raja?
统治者理事会执行的角色是什么?
Remark: Ting.5 Bab.3 Pg.45
政府顾问
宪法专家
民主制度的平衡者
州法律制定者
27. Mengapakah peruntukan kuasa yang lebih besar diberi kepada Kerajaan Persekutuan?
为什么更大的权力被赋予联邦政府?
I Menjamin kestabilan negara
确保国家稳定
II Mewujudkan kerajaan Persekutuan yang kuat
建立强大的联邦政府
III Menggubal undang-undang negara
制定国家法律
IV Mengurus hal ehwal agama Islam
管理伊斯兰事务
Remark: Ting.5 Bab.4 Pg.68
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
28. Sejak tahun 1994, sebanyak 42 buah pulau di perairan negara telah diwartakan sebagai Taman Laut.
自1994年以来,该国水域的42个岛屿已被宣布为海洋公园。
Mengapakah langkah tersebut diambil?
为什么采取这些措施?
Remark: Ting.5 Bab.4 Pg.75
吸引游客
保护海洋资源
促进排水系统建设
获得联合国教科文组织的认可
29. Maklumat berikut berkaitan tindakan A.M Azahari.
以下信息与A.M Azahari的行动有关。
Parti Rakyat Brunei yang dipimpin oleh A.M Azahari menentang pembentukan Malaysia
Remark: Ting.5 Bab.5 Pg.97
保护婆罗洲土著的权利
支持与印度尼西亚的联盟
成立北加里曼丹联盟
阻止经济控制
30. Indonesia melancarkan dasar konfrontasi terhadap Malaysia melalui kempen "Ganyang Malaysia" pada 20 Januari 1963.
.印度尼西亚于1963年1月20日通过“粉碎马来西亚”运动对马来西亚发起对抗政策。
Apakah tindakan Indonesia melalui kempen tersebut?
印度尼西亚通过这场运动采取了什么行动?
Remark: Ting.5 Bab.5 Pg.106
发起游击攻击
摧毁城市
举行示威
焚烧住宅
31. Mengapakah Mesyuarat Khas Kabinet Malaysia bersetuju dengan rancangan pemisahan Singapura dari Malaysia?
为什么马来西亚内阁特别会议同意新加坡从马来西亚分离的计划?
I Menjaga kepentingan rakyat
保护人民利益
II Mengelakkan ketegangan kaum
避免种族紧张局势
III Menguatkan pertahanan Singapura
加强新加坡的防御
IV Meyukarkan kerjasama dengan Singapura
使与新加坡的合作复杂化
Remark: Ting.5 Bab.6 Pg.120
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
32. Apakah langkah yang diambil oleh kerajaan untuk menangani Peristiwa 13 Mei 1969?
政府采取了哪些措施来应对1969年5月13日的事件?
I Mengisytiharkan darurat
宣布紧急状态
II Menubuhkan Majlis Gerakan Negara
成立国家行动理事会
III Membatalkan keputusan pilihan raya
取消选举结果
IV Menangkap dalang yang mencetuskan rusuhan
逮捕引发骚乱的幕后黑手
Remark: Ting.5 Bab.6 Pg.129/130
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
33. Bagaimanakah kedudukan bahasa kebangsaan diperkukuhkan dalam Akta Pendidikan 1996?
1996年教育法令如何巩固了国家语言的地位?
I Program pendidikan bersepadu diperkenalkan
引入综合教育计划
II Kurikulum sekolah KBSR dan KBSM dilaksanakan
实施KBSR和KBSM学校课程
III Mata pelajaran wajib di semua institusi pengajian
所有教育机构的必修课程
IV Diiktiraf sebagai bahasa pengantar di sekolah
被认可为学校的教学语言
Remark: Ting.5 Bab.7 Pg.147
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
34. Penganjuran Majlis Sukan Universiti Malaysia (MASUM) telah diadakan secara bergilir-gilir sejak tahun 1974.
马来西亚大学体育理事会(MASUM)自1974年以来轮流举办。
Apakah kesan daripada penganjuran sukan tersebut?
这种体育活动的影响是什么?
Remark: Ting.5 Bab.7 Pg.153
提升旅游业
促进州际融合
获得许多方面的认可
涉及私营部门的合作
35. Senarai berikut ialah agensi yang berkaitan dengan program pembangunan wilayah.
以下是与区域发展计划相关的机构。
Apakah tanaman komersial yang diusahakan oleh agensi tersebut?
这些机构经营的商业作物是什么?
Remark: Ting.5 Bab.8 Pg.171
菠萝和咖啡
椰子和可可
烟草和茶
橡胶和棕榈油
36. Apakah matlamat kerajaan memperkenalkan Dasar Pembangunan Nasional (DPN) pada tahun 1991?
政府在1991年引入国家发展政策(DPN)的目标是什么?
Remark: Ting.5 Bab.8 Pg.174
实现国家团结
阻止移民进入
统一金融系统
加强国防部门
37. Pilih pasangan yang betul berkaitan faktor-faktor penggubalan dasar luar Malaysia.
选择与马来西亚外交政策制定因素相关的正确配对。
Remark: Ting.5 Bab.9 Pg.197
历史联系 - 曾被美国殖民
国家需求 - 保护国家内公民的安全
领导 - 聪明地为国家做出决定
外部环境 - 受大国影响
38. Pasukan pengaman PBB telah dibentuk di negara bergolak di Lubnan, Somalia, dan Kemboja.
联合国维和部队在黎巴嫩、索马里和柬埔寨动荡的国家中成立。
Mengapakah situasi di atas berlaku?
上述情况为何发生?
Remark: Ting.5 Bab.9 Pg.200
恢复法治
确保经济发展
进行谈判
维护人民福利
39. Kempen anti-minyak kelapa sawit yang dilancarkan oleh negara maju telah mengggugat ekonomi negara sedang membangun.
发达国家发起的反棕榈油运动威胁到了发展中国家的经济。
Apakah iktibar daripada peristiwa tersebut?
从该事件中可以学到什么教训?
I Gigih dalam pekerjaan
工作勤奋
II Berani membuat penerokaan
勇于探索
III Toleransi sesama masyarakat
社会间的宽容
IV Waspada terhadap anasir luar
警惕外部因素
Remark:Ting.5 Bab.10 Pg.228
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
40. Maklumat berikut menjadi sejarah penting bagi Langkawi.
以下信息对兰卡威来说是重要的历史。
Tahun | Peristiwa |
---|---|
2006 | Mengisytiharkan Langkawi sebagai geopark |
Mengapakah tindakan di atas dilakukan?
为什么采取上述行动?
Remark: Ting.5 Bab.10 Pg.238
现代化林业管理
发展旅游区
促进排水系统建设
确保环境的可持续性
评论
发表评论