1. Apakah kepentingan kedaulatan kepada pemerintah Kesultanan Melayu Melaka?;主权对于马六甲马来苏丹国的统治者有何重要性?
Remark: Ting.4 Bab.1 Ms.6
2. Mengapakah rakyat Kesultanan Melayu Melaka tidak menderhaka kepada pemerintah?;为什么马六甲马来苏丹国的人民不反抗政府?
Remark: Ting.4 Bab.1 Ms.13
3. Perkembangan nasionalisme di India bermula dengan gerakan Dahagi India 1857. Apakah tumpuan gerakan ini?;印度民族主义的发展始于1857年的达哈吉印度运动。这场运动的焦点是什么?
Remark: Ting.4 Bab.2 Ms.26
4. Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK);瓜拉江沙马来学院 (MCKK) dan Maktab Perguruan Sultan Idris (SITC);苏丹伊德里斯师范学院 (SITC) merupakan institusi pendidikan yang wujud pada awal abad ke-20.;是一个存在于20世纪初的教育机构。Bagaimanakah institusi ini menyemarakkan nasionalisme?;这个机构如何助长民族主义?
Remark: Ting.4 Bab.2 Ms.35
5. Perang Dunia Kedua tercetus pada tahun 1939.;1939年第二次世界大战爆发。Apakah faktor yang menyebabkan perang tersebut?;哪些因素引发了战争?I Kemunculan ideologi baharu;一、新意识形态的出现II Kegagalan Liga Bangsa-Bangsa;二、国际联盟的失败III Pembunuhan Archduke Ferdinand;III 斐迪南大公遇刺IV Perlumbaan senjata moden;四、现代军备竞赛
Remark: Ting.4 Bab.3 Ms.58-59
6. Apakah faktor kedatangan Jepun ke negara kita pada tahun 1941?;1941年日本入侵我国的因素是什么?
Remark: Ting.4 Bab.3 Ms.68
7. Pantun berikut menggambarkan kesan pembentukan Malayan Union di Tanah Melayu.;下面这首诗描述了马来亚联邦的形成对马来亚的影响。Dari Bentan ke Kuala Sedili,;从文丹到瓜拉塞迪利,Singgah berjaja di Batu Pahat,;顺便去峇株巴辖购物,Syarat kerakyatan secara jus soli,;出生地公民身份要求,Kuasa raja turut tergugat.;国王的权威也受到挑战。Bagaimanakah orang Melayu menangani isu di atas?;马来人如何处理上述问题?
Remark: Ting.4 Bab.4 Ms.104
8. Pada 1 Julai 1946, Hari Penyerahan Sarawak telah diisytiharkan di Kuching.;8 1946 年 7 月 1 日,古晋宣布砂拉越投降日。Apakah kesan daripada pengisytiharan tersebut terhadap negeri Sarawak?;该声明对砂拉越州有何影响?
Remark: Ting.4 Bab.4 Ms.108
9 | Penyataan berikut terkandung dalam Piagam Atlantik.;以下声明包含在《大西洋宪章》中。menghormati hak setiap manusia untuk memilih bentuk kerajaan mereka sendiri dan mahukan hak kedaulatan dan kerajaan sendiri dikembalikan kepada mereka...;尊重每个人选择自己政府形式的权利,并希望主权和政府的权利归还给他们...Bagaimanakah British bertindak untuk mematuhi piagam tersebut di tanah air kita?;英国人在我们的祖国是如何遵守宪章的?
Remark: Ting.4 Bab.5 Ms.133
10 | Mengapakah orang Melayu menerima Persekutuan Tanah Melayu 1948?;为什么马来人在1948年接受马来亚联邦?
Remark: Ting.4 Bab.5 Ms.136
11 | keganasan komunis di Tanah Melayu.;马来亚实施共产主义暴力,Mengapakah komunis bertindak demikian?;共产党人为什么要这样做呢?
Remark: Ting.4 Bab.6 Ms.148
12 | Dialog berikut mungkin berlaku dalam kalangan pegawai British di Tanah Melayu pada zaman arurat.以下对话可能发生在阿拉拉特时代驻马来亚的英国官员之间。 Pegawai I : Kita tidak boleh menamatkan darurat melalui strategi ketenteraan semata-mata.警官一:我们无法仅通过军事战略来结束紧急状态。 Pegawai II : YabetulKita juga perlu memperkukuhkan perpaduan penduduk Tanah Melayu.二官员:是的,我们也需要加强马来亚人民的团结。 Berdasarkan dialog tersebut, apakah tindakan kerajaan bagi menamatkan zaman darurat?根据对话,政府将采取哪些行动来结束紧急状态?
Remark: Ting.4 Bab.6 Ms.159
13 | Sistem Ahli diperkenalkan di Tanah Melayu pada tahun 1951. 马来亚于1951年引入会员制度。 Bagaimanakah sistem tersebut dapat mengukuhkan perpaduan? 制度如何加强团结?
Remark: Ting.4 Bab.7 Ms.179
14 | Apakah teras pembentukan sistem pendidikan kebangsaan yang dikemukakan oleh Penyata Jawatankuasa Pelajaran 1956?;1956年教委声明提出的国民教育体系形成的核心是什么?
Remark: Ting.4 Bab.7 Ms.183
15 | Encik Ahmad berminat untuk bertanding dalam Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan 1955.;Encik Ahmad 有兴趣参加 1955 年联邦立法委员会选举。 Apakah syarat yang perlu beliau patuhi?;他必须遵守什么条件?
Remark: Ting.4 Bab.8 Ms.200
16 | Majlis Perundangan Persekutuan (MPP) berperanan menggubal undang-undang pentadbiran pada peringkat Persekutuan Tanah Melayu.
联邦立法委员会(MPP)负责制定马来亚联邦层面的行政法律。
Bagaimanakah MPP memberi kesan kepada negara?
MPP 对国家有何影响?
Remark: Ting.4 Bab.8 Ms.205
实行权力共享
维持惠顾状态
国家语言的承认
政府由苏丹领导
17 | Apakah sumbangan tokoh berikut kepada negara kita?
下列人物对我国有何贡献?
Remark: Ting.4 Bab.9 Ms.220
任命国家政府
起草独立宪法
消除共产主义影响
规范教育体系
18 | Apakah tuntutan Malayan Chinese Association (MCA) melalui memorandum kepada Suruhanjaya Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu?
马来亚华人公会(马华)通过备忘录向马来亚联邦宪法委员会提出什么要求?
Remark: Ting.4 Bab.9 Ms.222
移民权利得到捍卫
母语受到尊重
多源流学校继续
出生时获得公民身份
19 | Jawatankuasa persediaan sambutan telah negara. dlbentuk untuk m(mguruskan sambutan kemerdekaan
接待筹备委员会有国家。成立来管理独立庆祝活动
Bagaimanakah jawatankuasa ini menjayakan sambutan tersebut?
该委员会如何使庆祝活动取得成功?
Remark: Ting.4 Bab.10 Ms.237
20 | Berikut merupakan penyertaan Persekutuan Tanah Melayu dalam Komanwel.
以下是马来亚联合邦参与英联邦的情况。
Sistem Keutamaan Tarif Komanwel
英联邦关税优惠制度
Apakah sumbangan negara kepada anggota lain melalui penyertaan tersebut?
该国通过参与对其他成员有何贡献?
Remark: Ting.4 Bab.10 Ms.243
降低税率
规避贸易限制
加强经济地位
源源不断地获取原材料
21 | Apakah ienis—i enis kedaulatan vang diamalkan oleh sesebuah negara?
一个国家实行什么样的主权?
I Kedaulatan moden
I 现代主权
II Kedaulatan antarabangsa
二、国际主权
III Kedaulatan pemerintah
三、政府主权
IV Kedaulatan rakyat
四、人民主权
Remark: Ting.5 Bab.1 Ms.6-7
22 | Maklumat berikut menerangkan ciri negara yang berdaulat.
以下信息描述了主权国家的特征。
Mempunyai pemerintahan
有政府
Mempunyai sempadan
有界限
Mempunyai perundangan
有立法
Mempunyai rakyat
有人
Mengapakah ciri tersebut penting terhadap negara kita?
为什么这个功能对我们国家很重要?
Remark: Ting.5 Bab.1 Ms.9
有自己的身份
加强政治权力
加强军队建设
保护人民的传统
23 | Apakah tujuan British memperkenalkan Charter of Justice di Negeri-negeri Selat?
英国推出《海峡群岛正义宪章》的目的是什么?
Remark: Ting.5 Bab.2 Ms.24
加强政治地位
培养人民团结
保护原住民
废除国王的权力
24 | Malaysia telah mengamalkan sistem Demokrasi Berparlimen sejak mencapai kemerdekaan.
马来西亚自独立以来一直实行议会民主制度。
Penyataan yang manakah berkaitan dengan sistem tersebut?
哪个语句与系统有关?
Remark: Ting.5 Bab.2 Ms.29
苏丹领导政府
人们参与政府
司法机构制定国家政策
议会有权废除法律
25 | Persidangan Durbar pertama telah diadakan di Kuala Kangsar, Perak pada tahun 1897.
第一届杜巴会议于 1897 年在霹雳州瓜拉江沙举行。
Mengapakah persidangan tersebut diadakan?
为什么召开这次会议?
Remark: Ting.5 Bab.3 Ms.42
确保国家经济进步
讨论行政事务
推进公共服务
批准政府政策
26 | Jawatan Yang di-Pertuan Agong diperkenalkan selepas negara mencapai kemerdekaan.
国家元首的职位是在国家获得独立后设立的。
Apakah kuasa eksekutif baginda?
他有哪些行政权力?
Remark: Ting.5 Bab.3 Ms.48
任命驻外外交官
引领公共服务
控制国家支出
改变州界
27 | Kuasa pemerintahan kerajaan negeri termaktub dalam perlembagaan sebagai Senarai Negeri.
州政府的权力作为州名单载入宪法。
Perkara yang manakah terletak dalam senarai tersebut?
清单上有哪一项?
Remark: Ting.5 Bab.4 Ms.70
防御
健康
课
土地
28 | Maklumat berikut berkaitan kerjasama sosioekonomi antara Kerajaan Pusat dengan Kerajaan Negeri.
以下信息涉及中央政府与政府之间的社会经济合作状态。
2007, Rancangan Pembangunan Koridor Wilayah
区域走廊发展规划
Wilayah Ekonomi Pantai Timur atau East Coast Economic Region (ECER)
东海岸经济区或东海岸经济区 (ECER)
Wilayah Liputan
覆盖区域
Pahang, Terengganu, Kelantan, Daerah Mersing, Johor
彭亨州、登嘉楼州、吉兰丹州,丰盛港区,柔佛州
Bagaimanakah Kerajaan Negeri berperanan dalam mencapai matlamat tersebut?
州政府如何在实现这一目标方面发挥作用?
Remark: Ting.5 Bab.4 Ms.72-73
提供专家协助
增加劳动力
准备土地
筹集资金
29 | Mengapakah referendum diadakan di Singapura pada tahun 1962?
1962年新加坡为何举行全民公投?
Remark: Ting.5 Bab.5 Ms.100
增强人民对政府的忠诚度
说明加入马来西亚的首选方式
维持英国行政制度
维持英国行政制度
30 | Peristiwa berikut tercatat dalam sejarah negara kita.
以下事件被记录在我国的历史上。
Persetujuan Normalisasi 1966
1966年正常化协议
Mengapakah persetujuan tersebut penting terhadap negara?
为什么该协议对国家如此重要?
Remark: Ting.5 Bab.5 Ms.109
文莱参加马来西亚
马来西亚-菲律宾联盟的成立
恢复马来西亚与印度尼西亚关系
马来亚共产党解散
31 | Maklumat berikut berkaitan cabaran selepas pembentukan Malaysia.
以下信息涉及马来西亚成立后的挑战。
Sarawak dan Sabah mempunyai kekayaan hasil bumi yang banyak namun, rakyat mengamalkan pertanian sara diri.
人们从事自给农业。
Bagaimanakah kerajaan bertindak mengatasi cabaran di atas?
政府如何应对上述挑战?
Remark: Ting.5 Bab.6 Ms.117
提供基础设施
商业农业多元化
高级技能领域
高级技能领域
32 | Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) diberi kuasa memerintah semasa darurat.
32 国家运动委员会 (MAGERAN) 有权在紧急情况下进行统治。
Apakah fokus utama yang perlu diselesaikan oleh MAGERAN?
MAGERAN需要解决的主要焦点是什么?
Remark: Ting.5 Bab.6 Ms.130
起草国家政策
建立种族团结
强化防御系统
促进经济进步
33 | Senarai berikut berkaitan sistem pendidikan semasa pemerintahan British.
以下列表涉及英国统治期间的教育制度。
Sekolah vernakular Melayu
马来语学校
Sekolah vernakular Cina
华文学校
Sekolah vernakular Tamil
泰米尔语学校
Sekolah vernakular Inggeris
英语母语学校
Apakah kesan sistem pendidikan tersebut?
教育体系的作用是什么?
Remark: Ting.5 Bab.7 Ms.141
造成经济差距
威胁国家主权
降低贫困率
创造思想差异
34 | Laporan Rahman Talib menjadi asas penggubalan Akta Pelajaran 1961.
拉赫曼·塔利布的报告成为起草 1961 年教育法的基础。
Bagaimanakah laporan ini mampu memupuk perpaduan dan integrasi?
这份报告如何促进团结和融合?
Remark: Ting.5 Bab.7 Ms.145
35 | Rancangan Buku Hijau diperkenalkan oleh Tun Abdul Razak Hussein pada 20 Disember 1974.
35 绿皮书计划由敦阿卜杜勒·拉扎克·侯赛因于 1974 年 12 月 20 日提出。
Apakah matlamat rancangan tersebut?
该计划的目标是什么?
Remark: Ting.5 Bab.8 Ms.169
增加人民收入
重构社会
开放就业机会
发展农贸市场
36 | Maklumat berikut berkaitan pencapaian Dasar Ekonomi Baru (DEB).
以下信息与新经济政策 (DEB) 的成就有关。
Menambah pemilikan modal saham orang Melayu
增加马来人资本股份的所有权
Melahirkan masyarakat perdagangan dan perindustrian Bumiputera
培育土著商业和工业社会
Mengurangkan kemiskinan rakyat
减少人民的贫困
Mengapakah DEB dilaksanakan?
为何实施DEB?
Remark: Ting.5 Bab.8 Ms.180
减少外国人人数
增加国家收入
建立公平社会
发展农业部门
37 | Pemimpin berikut telah dikurniakan gelaran Bapa Perpaduan Malaysia.
以下领导人被授予马来西亚团结之父的称号。
Tun Haji Abdul Razak Hussein
敦哈吉阿卜杜勒拉扎克侯赛因
Apakah sumbangan beliau kepada negara?
他对国家的贡献是什么?
Remark: Ting.5 Bab.9 Ms.196
引入向东看政策
建立外交关系
启动国家发展政策
建立国阵
38 | Kerajaan Malaysia telah melaksanakan Dasar Penswastaan pada tahun 1983.
1983年,马来西亚政府实施了私有化政策。
Apakah tujuan dasar tersebut diperkenalkan?
该政策的目的是什么?
Remark: Ting.5 Bab.9 Ms.209
增加外国投资
减轻政府财政负担
创建现代公共交通系统
减轻政府财政负担
39 | Idea Malaysia Boleh telah diperkenalkan oleh kerajaan pada tahun 1993.
39 Malaysia Boleh 的想法由政府于 1993 年提出。
Apakah kepentingan idea tersebut kepada negara kita?
这一想法对我国有何重要意义?
Remark: Ting.5 Bab.10 Ms.230
推进国家发展
培养科学社会
提高人民生活水平
成为工业化国家
40 | Tun Abdullah bin Haji Ahmad Badawi telah memperkenalkan Islam Hadhari selepas dilantik sebagai Perdana Menteri.
40 敦阿卜杜拉·宾·哈吉·艾哈迈德·巴达维在被任命为总理后引入了伊斯兰教。
Apakah kesan konsep tersebut terhadap negara?
这一概念对国家有何影响?
Remark: Ting.5 Bab.10 Ms.239
提高全民经济
提供人力资本
形成国家团结
增加对科学的掌握
评论
发表评论