跳至主要内容

2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab2

Multiple Choice Questions
✅ Correct: 0
❌ Wrong: 0

免费 SEJARAH kertas 1 刷题站 , 请分享 ,添加到收藏夹

Johor : Johor Bahru
3.
Mengapakah gerakan nasionalis di Burma digerakkan oleh kelas pertengahan berpendidikan Barat?
为什么缅甸的民族主义运动由受过西方教育的中产阶级推动?

(2.4)

Mengancam golongan Mandarin
威胁华人阶层
Menuntut pemerintahan sendiri
要求自治政府
Menentang fahaman komunis
反对共产主义思想
Menggugat agama Buddha
破坏佛教

Johor : Johor Bahru
4.
- Tok Janggut
- Penghulu Dol Said

- Tok Janggut
- 杜赛义德村长


Mengapakah perjuangan tokoh di atas dikatakan bersifat setempat?
为什么上述人物的斗争被认为是地方性的?

I : Menuntut kebebasan
I:争取自由
II : Mendaulatkan wilayah
II:维护领土主权
III : Menentang kezaliman
III:反对暴政
IV : Mempertahankan keamanan
IV:维护和平

(2.5)

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

Johor : Batu Pahat
3.
Senarai tokoh berikut merupakan pejuang nasionalisme di negara kita.
以下列出的人物是我国的民族主义斗士。

- Za'ba
- Fatimah Yaakub
- Abdul Rahim Kajai

Bagaimanakah tokoh tersebut membangkitkan kesedaran nasionalisme di negara kita?
这些人物如何唤起我国的民族主义意识?

(2.5)

Penubuhan madrasah
创办学校
Penerbitan majalah
出版杂志
Penulisan kreatif
创意写作
Penyebar berita
传播新闻

Johor : Batu Pahat
4.
Akhbar : Al-Imam
Tahun Diterbitkan : 1906

报纸:《阿尔-伊玛目》
出版年份:1906


Apakah yang disarankan oleh golongan ulama melalui penerbitan akhbar tersebut?
通过该报纸,宗教领袖建议了什么?

(2.7)

Kesepakatan rakyat
人民的团结
Kerjasama dengan barat
与西方合作
Kewajipan membayar zakat
缴纳天课的义务
Kembali kepada Islam sebenar
回归真正的伊斯兰教

Johor : Kluang
3.
Isu Kasut :
鞋子事件:
Perbuatan orang British yang memakai kasut semasa memasuki kuil Buddha
英国人在进入佛教寺庙时穿鞋的行为

Mengapakah golongan kelas pertengahan berpendidikan Barat menentang pengaruh British di Burma? (2.4)

Menyebarkan tradisi budaya Burma
传播缅甸文化传统
Mengambil alih kuasa birokrasi tempatan
接管地方官僚权力
Mengancam kedudukan agama Buddha
威胁佛教的地位
Menyebarkan agama Buddha
传播佛教

Johor : Kluang
4.
Gerakan nasionalisme oleh golongan berpendidikan Inggeris dan Melayu berikut telah menghadapi pelbagai kekangan.
受过英式教育和马来教育的民族主义者面临各种挑战。

- Ahmad Boestamam
- Ibrahim Haji Yaakob
- Ishak Haji Muhammad

Apakah kekangan tersebut? (2.5)
I : Pengenalan undang-undang
I:法律的引入
II : Pengawasan ketat pemerintah
II:政府的严格监管
III : Ketiadaan sistem pengangkutan
III:缺乏运输系统
IV : Kekurangan sokongan pemimpin
IV:缺乏领导人的支持

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

Johor : Kota Tinggi
3.
Maklumat berikut menjelaskan tentang Pemberontakan Saya San
以下信息解释了Saya San叛乱。

Pemberontakan Saya San (1930–1932):
- Diketuai oleh Saya San, seorang pongyi
- 由Saya San领导,一位僧侣
- Mendapat sokongan daripada golongan petani
- 得到农民阶层的支持

Mengapakah golongan petani menyokong pemberontakan tersebut? (2.4)

Dikenakan kerahan tenaga
被强迫劳役
Dipaksa menyerahkan tanah
被迫交出土地
Dibebankan pelbagai jenis cukai
被征收各种税收
Dihalang mengusahakan tanaman dagangan
被禁止种植经济作物

Johor : Kota Tinggi
4.
- Penghulu Dol Said
- Dato' Bahaman
- Tok Janggut

- 村长杜赛义德
- 拜哈曼拿督
- Tok Janggut


Apakah persamaan ciri perjuangan tokoh berikut? (2.5)

Bekerjasama dengan penjajah
与殖民者合作
Memperjuangkan hak asasi
争取基本权利
Menuntut kemerdekaan
争取独立
Bersifat setempat
地方性特征

Johor : Muar
3.
Mengapakah gerakan nasionalisme di Amerika yang berlaku pada tahun 1776 tercetus?
为什么1776年美国的民族主义运动爆发?

(2.2)

Mempertahankan sistem pemerintahan demokrasi
维护民主制度
British tidak melindungi hak penduduk
英国未保护居民权利
Menegakkan kedaulatan berparlimen
捍卫议会主权
Perkembangan fahaman anti-British
反英思想的发展

Johor : Muar
4.
Kesusasteraan seperti novel, cerpen dan puisi merupakan wadah untuk mengungkapkan keperitan hidup bangsa yang dijajah serta penderitaan rakyat.
小说、短篇小说和诗歌等文学作品是表达被殖民民族的痛苦和人民苦难的媒介。

Apakah kepentingan penulisan kreatif seperti rajah di bawah? (2.6)

Creative Writing Image
Menyeru ajaran Islam
宣扬伊斯兰教义
Memperkuat rasa persaudaraan antara rakyat
加强人民之间的团结
Menggerakkan penentangan terhadap penjajah
发动反抗殖民者
Mengingatkan anak bangsa tentang nikmat kebebasan
提醒人民珍惜自由的恩惠

Johor : Segamat
3.
Tokoh berikut melancarkan Gerakan Propaganda di Filipina bagi menentang Sepanyol.
以下人物发起菲律宾反对西班牙的宣传运动。

Jose Rizal
Jose Rizal Image

Apakah tuntutan Gerakan Propaganda tersebut terhadap Sepanyol? (2.4)

Pemulihan sistem pemerintahan beraja
恢复君主制度
Persediaan ke arah berkerajaan sendiri
准备自治政府
Pendidikan untuk mengubah nasib rakyat
通过教育改变人民的命运
Persamaan hak dengan bangsa Sepanyol
与西班牙民族享有平等权利

Johor : Kulai
3.
Gambar di bawah menunjukkan tokoh yang terlibat dalam perkembangan gerakan nasionalisme di Asia Tenggara.
下图显示了参与东南亚民族主义运动的著名人物。

Raden Adjeng Kartini
Raden Adjeng Kartini Image

Apakah perkara yang didedahkan dalam karyanya berjudul Hilang Gelap Terbitlah Terang pada tahun 1911? (2.4)
I : Dasar diskriminasi Belanda
I:荷兰的歧视政策
II : Kemunduran bangsanya
II:国家的落后
III : Pemodenan pentadbiran
III:行政现代化
IV : Tuntutan hak yang sama
IV:争取平等权利

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

Kedah
3.
Jose Rizal menuntut Filipina dijadikan sebahagian daripada wilayah Sepanyol.
何塞·黎刹要求菲律宾成为西班牙领土的一部分。

Bagaimanakah beliau berusaha mencapai tuntutan tersebut? (2.4)

Menubuhkan Katipunan
成立卡蒂普南组织
Membentuk Liga Filipina
成立菲律宾联盟
Melancarkan gerakan revolusi
发动革命运动
Menyebarkan idea melalui akhbar
通过报纸传播思想

Kedah
4.
Jadual berikut berkaitan dengan langkah pemodenan pentadbiran di Thailand.
以下表格涉及泰国行政现代化的措施。

Pemerintah Thailand: Raja Mongkut
Tindakan: Melaksanakan birokrasi Barat

泰国统治者:拉玛四世
行动:实施西方官僚制度


Pemerintah Thailand: Raja Chulalongkorn
Tindakan: Melaksanakan birokrasi Barat

泰国统治者:拉玛五世
行动:实施西方官僚制度


Mengapakah pemerintah di atas melaksanakan tindakan tersebut? (2.4)

Persaingan kuasa besar
大国竞争
Pemantapan kuasa pentadbiran
巩固行政权力
Pengekalan kedaulatan negara
维护国家主权
Penguasaan ekonomi oleh pembesar
贵族掌控经济

Kelantan
3.
Tokoh berikut merupakan nasionalis Thailand pada abad ke-20.
以下人物是20世纪泰国的民族主义者。

Thai Nationalists
Nai Pridi Phanomyong & Field Marshall Phibulsongkram

Apakah kesan perjuangan mereka? (2.4)

Kebebasan bergerak disekat
行动自由受限
Pentadbiran komunis bermula
开始实施共产主义统治
Ekonomi kawalan dilaksanakan
实行经济管制
Sistem raja berkuasa mutlak berakhir
绝对君主制度终结

Kelantan
4.
Maklumat berikut merujuk kepada tokoh intelektual berpendidikan agama.
以下信息指的是受过宗教教育的知识分子。

- Syed Sheikh al-Hadi
- Sheikh Muhammad Tahir Jalaluddin

- 赛义德·谢赫·哈迪
- 谢赫·穆罕默德·塔希尔·贾拉鲁丁


Bagaimanakah tokoh tersebut menyebarkan pengaruh mereka? (2.7)
I : Menerbitkan akhbar
I:出版报纸
II : Menubuhkan madrasah
II:成立宗教学校
III : Mengadakan persidangan
III:召开会议
IV : Menandatangani perjanjian
IV:签署协议

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

Melaka
3.
Peristiwa berikut berlaku di Eropah pada abad ke-17 dan 18.
以下事件发生在17和18世纪的欧洲:

- Revolusi Keagungan (1688)
- Revolusi Perancis (1789)

Apakah kesan daripada peristiwa tersebut? (2.2)

Kebebasan bergerak disekat
行动自由受限
Pentadbiran komunis bermula
共产主义政权开始
Ekonomi kawalan dilaksanakan
实施经济管制
Sistem raja berkuasa mutlak berakhir
绝对君主制度终结

Melaka
4.
Maklumat berikut merujuk pertubuhan yang diasaskan oleh Jose Rizal pada tahun 1892.
以下信息指的是何塞·黎刹在1892年创立的组织。

Liga Filipina

Mengapakah pertubuhan tersebut diasaskan? (2.4)
I : Menuntut persamaan hak
I:争取平等权利
II : Memajukan sistem pendidikan
II:改善教育体系
III : Mendapatkan kebebasan bersuara
III:争取言论自由
IV : Mendesak perubahan dilaksanakan
IV:推动改革

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

Negeri Sembilan
3.
Maklumat berikut berkaitan perkembangan idea nasionalisme di Barat.
以下信息与西方民族主义思想的发展有关。

- Revolusi Keagungan (1688)
- Revolusi Perancis (1789)

Mengapakah revolusi tersebut berlaku? (2.2)

Mengukuhkan kuasa tentera
巩固军事实力
Mengelakkan penjajahan asing
避免外来殖民
Menentang pemerintahan beraja
反对君主制度
Menuntut kemerdekaan wilayah
争取领土独立

Negeri Sembilan
4.
Maklumat berikut berkaitan tokoh nasionalisme di Tanah Melayu pada abad ke-20.
以下信息与20世纪马来亚的民族主义者有关。

- Harun Aminurrashid
- Ishak Haji Muhammad (Pak Sako)

Bagaimanakah tokoh tersebut berjaya meningkatkan semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat? (2.6)

Menubuhkan persatuan politik
成立政治协会
Menghasilkan penulisan kreatif
创作文学作品
Melahirkan golongan intelektual
培养知识分子
Memodenkan sistem pendidikan
现代化教育体系

Pulau Pinang
3.
Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dan Maktab Perguruan Sultan Idris (SITC) merupakan antara institusi pendidikan yang menyemarakkan nasionalisme menentang penjajah.
吉隆坡马来学院 (MCKK) 和苏丹依德里斯师范学院 (SITC) 是激发反殖民民族主义的教育机构之一。

Bagaimanakah institusi pendidikan ini berfungsi menyemarakkan nasionalisme? (2.6)

Mewujudkan sistem pendidikan madrasah
建立宗教学校教育体系
Melahirkan golongan yang memimpin rakyat
培养领导人民的群体
Mendedahkan pelajar dengan pemodenan Islam
让学生了解伊斯兰现代化
Menerima kunjungan ulama dari Sumatera Barat
接待来自西苏门答腊的宗教领袖访问

Pulau Pinang
4.
Penulisan novel berjaya meniupkan nasionalisme dalam kalangan penduduk di negara kita.
小说写作成功激发了我国人民的民族主义精神。

Apakah faktor yang mendorong kejayaan ini? (2.7)

Penulisan bertemakan anti imperialisme
反帝国主义主题写作
Penulisan bertemakan kemajuan ekonomi
以经济进步为主题的写作
Penulisan bertemakan semangat cinta negara
以爱国精神为主题的写作
Penulisan bertemakan perjuangan pendidikan
以教育斗争为主题的写作

Pulau Pinang
5.
Pada tahun 1930-an, muncul golongan masyarakat India yang dilahirkan di Tanah Melayu dan dikenali sebagai "the Strait born people"
在1930年代,诞生于马来亚的印度社群被称为“海峡出生族群”。

Bagaimanakah masyarakat tersebut memberi kesan kepada perkembangan nasionalisme di negara kita? (2.8)

Memperjuang hak sama rata
争取平等权利
Membentuk identiti tersendiri
形成独特身份认同
Mengkritik dasar kerajaan kolonial
批评殖民政府政策
Mengutamakan perkembangan ekonomi
注重经济发展

Perlis
3.
Revolusi Keagungan tercetus semasa pemerintahan Raja James II.
光荣革命发生在詹姆士二世统治时期。

Mengapakah revolusi ini berlaku di England? (2.2)

Memperkukuhkan kedudukan raja
巩固国王地位
Menegakkan kedaulatan parlimen
维护议会主权
Mengembalikan kuasa pembesar
恢复贵族权力
Memperjuangkan hak sama rata
争取平等权利

Perlis
4.
Mengapakah Sultan Kedah, Sultan Abdullah Mukarram Shah menentang Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI) pada abad ke-18?
为什么吉打苏丹阿卜杜拉·穆卡拉姆·沙阿在18世纪反抗英国东印度公司?

(2.5)

Mendapatkan Pulau Pinang
获取槟城
Mengembalikan kuasa raja
恢复国王的权力
Menghapuskan amalan cukai
废除税收制度
Mengukuhkan sistem tentera
加强军事系统
---------------------------------------------------------------------------------------

Selangor (Set 1)
3.
Apakah mesej yang disampaikan melalui karya Cerita Awang Putat oleh Abdul Rahim Kajai?
阿卜杜勒·拉希姆·卡再的《阿旺普达的故事》传达了什么信息?

(2.6)

Menentang sistem sekularisme barat
反对西方世俗主义制度
Memajukan pendidikan kaum wanita
促进妇女教育
Mengungkap penderitaan hidup bangsa
揭示民族的生活苦难
Mengukuhkan perpaduan kaum peribumi
加强土著人民的团结

Selangor (Set 1)
4.
Apakah kejayaan persatuan al-Jamiah al-Khairiah di Singapura?
新加坡的al-Jamiah al-Khairiah协会取得了什么成就?

I : Membangkitkan semangat berniaga
I:激发经商精神
II : Memulakan pendidikan Inggeris
II:推行英语教育
III : Melahirkan golongan intelektual
III:培养知识分子
IV : Menulis rencana berinformasi
IV:撰写信息丰富的文章

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV
---------------------------------------------------------------------------------

Selangor (Set 2)
3.
Pernyataan berikut merujuk kepada perkembangan nasionalisme di Asia.
以下陈述涉及亚洲民族主义的发展。

Gerakan Islah menyeru umat Islam berpegang pada ajaran Islam sebenar berpandukan al-Quran dan Hadis.
伊斯拉运动呼吁穆斯林坚持基于《古兰经》和圣训的真正伊斯兰教义。

Apakah rasional seruan tersebut? (2.3)
这一号召的合理性是什么?
I : Memperbaik kehidupan masyarakat
I:改善社会生活
II : Menghindari penyebaran ajaran sesat
II:防止异端教义传播
III : Memperkukuh hubungan persaudaraan
III:加强兄弟情谊
IV : Membebaskan diri daripada penjajahan
IV:摆脱殖民统治

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV
---------------------------------------------------------------------------------

Selangor (Set 2)
4.
Mengapakah British menganggap Kesatuan Melayu Muda (KMM) sebagai pertubuhan radikal? (2.7)
英国为何将马来青年团(KMM)视为激进组织?

Menolak rundingan dengan kerajaan
拒绝与政府谈判
Berani menyuarakan penentangan
敢于表达反对意见
Bekerjasama dengan negara lain
与其他国家合作
Menuntut kebebasan mutlak
要求绝对自由
---------------------------------------------------------------------------------

Selangor (Set 3)
3.
Berikut merupakan akhbar yang diterbitkan oleh masyarakat bukan Melayu sebelum merdeka. (2.7)
以下是马来西亚独立前由非马来社会出版的报刊。

Tamil Nesan
Apakah matlamat penerbitan akhbar tersebut?
该报刊出版的目的是什么?

Memperjuangkan kepentingan sosiopolitik
争取社会政治利益
Menceritakan pergalakan politik negara
叙述国家的政治动荡
Mengukuhkan perpaduan antara kaum
巩固种族团结
Mendedahkan penindasan penjajah
揭露殖民者的压迫

Selangor (Set 3)
4.
Tokoh berikut memainkan peranan penting dalam gerakan nasionalisme di Tanah Melayu. (2.8)
以下人物在马来亚民族主义运动中发挥了重要作用。

Ibu Zain
Apakah sumbangan beliau?
她的贡献是什么?

Meningkatkan ekonomi rakyat
改善人民的经济
Memajukan pendidikan wanita
促进女性教育
Merancakkan kegiatan persatuan
促进社团活动
Memartabatkan bahasa kebangsaan
提升国家语言的地位

Terengganu
3.
Parti Nasionalisme Vietnam berteraskan demokrasi, nasionalisme dan sosialisme telah melancarkan pemberontakan pada tahun 1930. (2.4)
越南民族主义党以民主、民族主义和社会主义为基础,于1930年发动了起义。

Mengapakah parti tersebut bertindak sedemikian?
该党为何采取这样的行动?

Menubuhkan kerajaan republik
建立共和国政府
Membelakangkan ahli parlimen
忽略议会成员
Memperjuangkan isu kasut
争取“鞋子”问题
Menyokong dasar terbuka
支持开放政策

Terengganu
4.
Maklumat berikut berkaitan kesan perkembangan nasionalisme di Tanah Melayu pada abad ke-20.
以下信息与20世纪马来亚民族主义发展的影响有关。

- The Malay Mail
- The Malaya Tribune

- 《马来邮报》
- 《马来亚论坛》


Kedua-dua akhbar tersebut membangkitkan isu (2.8)
这两份报纸引发了什么议题?

Mengangkat martabat wanita
提升女性地位
Mengasaskan dana pendidikan
设立教育基金
Membentuk identiti kebangsaan
形成国家认同
Membincangkan penubuhan persatuan
讨论成立协会

Sarawak : Bintulu
3.
Gerakan nasionalisme di Vietnam selepas Perang Dunia Pertama bercorak revolusi dan didukung oleh dua aliran ideologi.
第一次世界大战后,越南的民族主义运动带有革命性质,并受两种意识形态的支持。

Apakah dua aliran ideologi tersebut? (2.4)
这两种意识形态是什么?

Aliran Fasisme dan Komunisme
法西斯主义和共产主义
Aliran Nazisme dan Komunisme
纳粹主义和共产主义
Aliran Fasisme dan Nasionalisme
法西斯主义和民族主义
Aliran Nasionalisme dan Komunisme
民族主义和共产主义

Sarawak : Bintulu
4.
Apakah tujuan British memperkenalkan dasar desentralisasi?
英国引入分权政策的目的是什么?

(2.8)

Melatih pemimpin tempatan
培训地方领袖
Mengembalikan kuasa sultan
恢复苏丹的权力
Memajukan sistem pendidikan
推动教育体系
Meningkatkan peluang pendidikan
增加教育机会

KL : Sentul
3.
Kita hendaklah melahirkan suatu bangsa yang lebih tegap dan kuat, boleh berdiri di atas tapak kaki kita sendiri.
我们必须培育一个更强大、更稳固的民族,能够独立自主。

Siapakah tokoh sejarawan yang memberikan tafsiran berkaitan pengertian nasionalisme berikut? (2.1)
哪位历史学家对上述民族主义概念进行了诠释?

Hans Kohn
汉斯·科恩
Dato' Onn Jaafar
拿督翁嘉化
Dr. R. Suntharalingam
R·孙达拉林甘博士
Profesor William R. Roff
威廉·R·罗夫教授

KL : Sentul
4.

Raden Adjeng
拉登·阿珍
- Hilang Gelap Terbitlah Terang
- 《走出黑暗,迎接光明》

Kartini
卡蒂妮
- Letters of Javanese Princess
- 《爪哇公主的信件》

Apakah yang didedahkan dalam karya berikut? (2.4)
以下作品揭示了什么内容?

Ketidakadilan undang-undang
法律的不公正
Kelemahan pemerintahan
统治的弱点
Kemerosotan ekonomi
经济衰退
Kemunduran rakyat
人民的落后

Putrajaya (Set 1)
3.
Revolusi Amerika (1776)

Apakah yang diperjuangkan oleh revolusi berikut? (2.2)
以下革命所争取的是什么?

Menentang raja berkuasa mutlak
反对绝对君主制
Menentang kuasa parlimen
反对议会权力
Memperjuangkan hak rakyat
争取人民的权利
Menentang penindasan penjajah
反对殖民者的压迫

Putrajaya (Set 1)
4.
Maklumat berikut menunjukkan perkembangan nasionalisme di Tanah Melayu.
以下信息显示了马来亚的民族主义发展。

Penulis : Abdullah Sidek
Karya : Mari Kita Berjuang

作者:阿卜杜拉·西迪克
作品:《让我们奋斗》


Apakah mesej yang disampaikan dalam penulisan novel tersebut? (2.7)
这部小说传达了什么信息?

Meningkatkan ekonomi
改善经济
Semangat cintakan tanah air
爱国精神
Hak dan keistimewaan peribumi
土著的权利和特权
Kepentingan mempelajari Bahasa Melayu
学习马来语的重要性

Putrajaya (Set 2)
3.
Apakah kesan Revolusi 1776 terhadap Amerika Syarikat?
1776年革命对美国造成了什么影响?

(2.2)

Ideologi sekularisme berkembang luas
世俗主义思想广泛传播
Keruntuhan sistem pemerintahan beraja
君主制崩溃
Kemerosotan kuasa golongan bangsawan
贵族阶层的权力衰退
Pengenalan sistem pemerintahan demokrasi
引入民主制度

Putrajaya (Set 2)
4.
Mengapakah Gerakan Nasionalisme di Thailand berbeza dengan negara lain? (2.4)
为什么泰国的民族主义运动与其他国家不同?

I : Mempertahankan kedaulatan negara
维持国家主权
II : Menjalin hubungan erat dengan negara luar
与外国建立密切关系
III : Menentang penguasaan politik oleh kerabat diraja
反对皇室政治掌控
IV : Menuntut penglibatan rakyat dalam pemerintahan
要求人民参与治理

I dan II
I 和 II
I dan IV
I 和 IV
II dan III
II 和 III
III dan IV
III 和 IV

SMKA
3.
Mahatma Ghandi menjadikan satyagraha sebagai pegangan untuk menggerakkan nasionalisme di India
甘地以非暴力不合作运动(satyagraha)推动印度的民族主义运动。

Bagaimanakah satyagraha mempengaruhi gerakan nasionalisme di negara tersebut? (2.3)
非暴力不合作运动如何影响该国的民族主义运动?

Bergerak secara radikal
激进运动
Berjuang secara gerila
进行游击战
Berjuang tanpa keganasan
非暴力斗争
Berunding dengan penjajah
与殖民者谈判

SMKA
4.
Persaudaraan Sahabat Pena atau PASPAM telah ditubuhkan pada tahun 1934 di Pulau Pinang.
笔友协会 (PASPAM) 于 1934 年在槟城成立。

Apakah matlamat penubuhan persatuan tersebut? (2.7)
成立该协会的目的是什么?

Menghasilkan penulisan kesedaran nasionalisme
创作民族主义意识的文章
Menggalakkan ahlinya bersatu padu
鼓励会员团结一致
Mengumpulkan golongan pemuda
聚集青年群体
Menuntut kemerdekaan
争取独立

YIK
3.
Apakah idea yang diutarakan dalam karya Two Treatises of Government yang dihasilkan oleh John Locke? (2.2)
约翰·洛克在《政府论》一书中提出了什么理念?

Menghapuskan sistem feudal
废除封建制度
Mengekalkan kuasa raja tradisional
保留传统国王的权力
Mengukuhkan pemerintahan monarki
巩固君主制度
Menolak konsep raja berkuasa mutlak
反对绝对君主制的概念

YIK
4.
Bagaimanakah nasionalis di Filipina berjaya mengusir Sepanyol dari negara mereka? (2.4)
菲律宾民族主义者如何成功驱逐西班牙人?

Bekerjasama dengan Amerika Syarikat
与美国合作
Melaksanakan Gerakan propaganda
开展宣传运动
Bergabung dengan Parti Komunis
加入共产党
Menubuhkan Parti Nasionalis
成立民族主义政党

评论

此博客中的热门博文

2024 国中 SPM高考 Sejarah K1 选择题 根据Bab

2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab1 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab2 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab3 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab4 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab5 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab6 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting4 Bab7 TEST 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting5 Bab1 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting5 Bab2 2024 Percubaan Sejarah K1 Ting5 Bab3