❌ Wrong: 0
免费 SEJARAH kertas 1 刷题站 , 请分享 ,添加到收藏夹
Johor : Johor Bahru
3.
Mengapakah gerakan nasionalis di Burma digerakkan oleh kelas pertengahan berpendidikan Barat?
为什么缅甸的民族主义运动由受过西方教育的中产阶级推动?
(2.4)
威胁华人阶层
要求自治政府
反对共产主义思想
破坏佛教
Johor : Johor Bahru
4.
- Tok Janggut
- Penghulu Dol Said
- Tok Janggut
- 杜赛义德村长
Mengapakah perjuangan tokoh di atas dikatakan bersifat setempat?
为什么上述人物的斗争被认为是地方性的?
I : Menuntut kebebasan
I:争取自由
II : Mendaulatkan wilayah
II:维护领土主权
III : Menentang kezaliman
III:反对暴政
IV : Mempertahankan keamanan
IV:维护和平
(2.5)
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
Johor : Batu Pahat
3.
Senarai tokoh berikut merupakan pejuang nasionalisme di negara kita.
以下列出的人物是我国的民族主义斗士。
- Za'ba
- Fatimah Yaakub
- Abdul Rahim Kajai
Bagaimanakah tokoh tersebut membangkitkan kesedaran nasionalisme di negara kita?
这些人物如何唤起我国的民族主义意识?
(2.5)
创办学校
出版杂志
创意写作
传播新闻
Johor : Batu Pahat
4.
Akhbar : Al-Imam
Tahun Diterbitkan : 1906
报纸:《阿尔-伊玛目》
出版年份:1906
Apakah yang disarankan oleh golongan ulama melalui penerbitan akhbar tersebut?
通过该报纸,宗教领袖建议了什么?
(2.7)
人民的团结
与西方合作
缴纳天课的义务
回归真正的伊斯兰教
Johor : Kluang
3.
Isu Kasut :
鞋子事件:
Perbuatan orang British yang memakai kasut semasa memasuki kuil Buddha
英国人在进入佛教寺庙时穿鞋的行为
Mengapakah golongan kelas pertengahan berpendidikan Barat menentang pengaruh British di Burma? (2.4)
传播缅甸文化传统
接管地方官僚权力
威胁佛教的地位
传播佛教
Johor : Kluang
4.
Gerakan nasionalisme oleh golongan berpendidikan Inggeris dan Melayu berikut telah menghadapi pelbagai kekangan.
受过英式教育和马来教育的民族主义者面临各种挑战。
- Ahmad Boestamam
- Ibrahim Haji Yaakob
- Ishak Haji Muhammad
Apakah kekangan tersebut? (2.5)
I : Pengenalan undang-undang
I:法律的引入
II : Pengawasan ketat pemerintah
II:政府的严格监管
III : Ketiadaan sistem pengangkutan
III:缺乏运输系统
IV : Kekurangan sokongan pemimpin
IV:缺乏领导人的支持
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
Johor : Kota Tinggi
3.
Maklumat berikut menjelaskan tentang Pemberontakan Saya San
以下信息解释了Saya San叛乱。
Pemberontakan Saya San (1930–1932):
- Diketuai oleh Saya San, seorang pongyi
- 由Saya San领导,一位僧侣
- Mendapat sokongan daripada golongan petani
- 得到农民阶层的支持
Mengapakah golongan petani menyokong pemberontakan tersebut? (2.4)
被强迫劳役
被迫交出土地
被征收各种税收
被禁止种植经济作物
Johor : Kota Tinggi
4.
- Penghulu Dol Said
- Dato' Bahaman
- Tok Janggut
- 村长杜赛义德
- 拜哈曼拿督
- Tok Janggut
Apakah persamaan ciri perjuangan tokoh berikut? (2.5)
与殖民者合作
争取基本权利
争取独立
地方性特征
Johor : Muar
3.
Mengapakah gerakan nasionalisme di Amerika yang berlaku pada tahun 1776 tercetus?
为什么1776年美国的民族主义运动爆发?
(2.2)
维护民主制度
英国未保护居民权利
捍卫议会主权
反英思想的发展
Johor : Muar
4.
Kesusasteraan seperti novel, cerpen dan puisi merupakan wadah untuk mengungkapkan keperitan hidup bangsa yang dijajah serta penderitaan rakyat.
小说、短篇小说和诗歌等文学作品是表达被殖民民族的痛苦和人民苦难的媒介。
Apakah kepentingan penulisan kreatif seperti rajah di bawah? (2.6)

宣扬伊斯兰教义
加强人民之间的团结
发动反抗殖民者
提醒人民珍惜自由的恩惠
Johor : Segamat
3.
Tokoh berikut melancarkan Gerakan Propaganda di Filipina bagi menentang Sepanyol.
以下人物发起菲律宾反对西班牙的宣传运动。
Jose Rizal
Apakah tuntutan Gerakan Propaganda tersebut terhadap Sepanyol? (2.4)
恢复君主制度
准备自治政府
通过教育改变人民的命运
与西班牙民族享有平等权利
Johor : Kulai
3.
Gambar di bawah menunjukkan tokoh yang terlibat dalam perkembangan gerakan nasionalisme di Asia Tenggara.
下图显示了参与东南亚民族主义运动的著名人物。
Raden Adjeng Kartini
Apakah perkara yang didedahkan dalam karyanya berjudul Hilang Gelap Terbitlah Terang pada tahun 1911? (2.4)
I : Dasar diskriminasi Belanda
I:荷兰的歧视政策
II : Kemunduran bangsanya
II:国家的落后
III : Pemodenan pentadbiran
III:行政现代化
IV : Tuntutan hak yang sama
IV:争取平等权利
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
Kedah
3.
Jose Rizal menuntut Filipina dijadikan sebahagian daripada wilayah Sepanyol.
何塞·黎刹要求菲律宾成为西班牙领土的一部分。
Bagaimanakah beliau berusaha mencapai tuntutan tersebut? (2.4)
成立卡蒂普南组织
成立菲律宾联盟
发动革命运动
通过报纸传播思想
Kedah
4.
Jadual berikut berkaitan dengan langkah pemodenan pentadbiran di Thailand.
以下表格涉及泰国行政现代化的措施。
Pemerintah Thailand: Raja Mongkut
Tindakan: Melaksanakan birokrasi Barat
泰国统治者:拉玛四世
行动:实施西方官僚制度
Pemerintah Thailand: Raja Chulalongkorn
Tindakan: Melaksanakan birokrasi Barat
泰国统治者:拉玛五世
行动:实施西方官僚制度
Mengapakah pemerintah di atas melaksanakan tindakan tersebut? (2.4)
大国竞争
巩固行政权力
维护国家主权
贵族掌控经济
Kelantan
3.
Tokoh berikut merupakan nasionalis Thailand pada abad ke-20.
以下人物是20世纪泰国的民族主义者。
Nai Pridi Phanomyong & Field Marshall Phibulsongkram
Apakah kesan perjuangan mereka? (2.4)
行动自由受限
开始实施共产主义统治
实行经济管制
绝对君主制度终结
Kelantan
4.
Maklumat berikut merujuk kepada tokoh intelektual berpendidikan agama.
以下信息指的是受过宗教教育的知识分子。
- Syed Sheikh al-Hadi
- Sheikh Muhammad Tahir Jalaluddin
- 赛义德·谢赫·哈迪
- 谢赫·穆罕默德·塔希尔·贾拉鲁丁
Bagaimanakah tokoh tersebut menyebarkan pengaruh mereka? (2.7)
I : Menerbitkan akhbar
I:出版报纸
II : Menubuhkan madrasah
II:成立宗教学校
III : Mengadakan persidangan
III:召开会议
IV : Menandatangani perjanjian
IV:签署协议
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
Melaka
3.
Peristiwa berikut berlaku di Eropah pada abad ke-17 dan 18.
以下事件发生在17和18世纪的欧洲:
- Revolusi Keagungan (1688)
- Revolusi Perancis (1789)
Apakah kesan daripada peristiwa tersebut? (2.2)
行动自由受限
共产主义政权开始
实施经济管制
绝对君主制度终结
Melaka
4.
Maklumat berikut merujuk pertubuhan yang diasaskan oleh Jose Rizal pada tahun 1892.
以下信息指的是何塞·黎刹在1892年创立的组织。
Liga Filipina
Mengapakah pertubuhan tersebut diasaskan? (2.4)
I : Menuntut persamaan hak
I:争取平等权利
II : Memajukan sistem pendidikan
II:改善教育体系
III : Mendapatkan kebebasan bersuara
III:争取言论自由
IV : Mendesak perubahan dilaksanakan
IV:推动改革
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
Negeri Sembilan
3.
Maklumat berikut berkaitan perkembangan idea nasionalisme di Barat.
以下信息与西方民族主义思想的发展有关。
- Revolusi Keagungan (1688)
- Revolusi Perancis (1789)
Mengapakah revolusi tersebut berlaku? (2.2)
巩固军事实力
避免外来殖民
反对君主制度
争取领土独立
Negeri Sembilan
4.
Maklumat berikut berkaitan tokoh nasionalisme di Tanah Melayu pada abad ke-20.
以下信息与20世纪马来亚的民族主义者有关。
- Harun Aminurrashid
- Ishak Haji Muhammad (Pak Sako)
Bagaimanakah tokoh tersebut berjaya meningkatkan semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat? (2.6)
成立政治协会
创作文学作品
培养知识分子
现代化教育体系
Pulau Pinang
3.
Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dan Maktab Perguruan Sultan Idris (SITC) merupakan antara institusi pendidikan yang menyemarakkan nasionalisme menentang penjajah.
吉隆坡马来学院 (MCKK) 和苏丹依德里斯师范学院 (SITC) 是激发反殖民民族主义的教育机构之一。
Bagaimanakah institusi pendidikan ini berfungsi menyemarakkan nasionalisme? (2.6)
建立宗教学校教育体系
培养领导人民的群体
让学生了解伊斯兰现代化
接待来自西苏门答腊的宗教领袖访问
Pulau Pinang
4.
Penulisan novel berjaya meniupkan nasionalisme dalam kalangan penduduk di negara kita.
小说写作成功激发了我国人民的民族主义精神。
Apakah faktor yang mendorong kejayaan ini? (2.7)
反帝国主义主题写作
以经济进步为主题的写作
以爱国精神为主题的写作
以教育斗争为主题的写作
Pulau Pinang
5.
Pada tahun 1930-an, muncul golongan masyarakat India yang dilahirkan di Tanah Melayu dan dikenali sebagai "the Strait born people"
在1930年代,诞生于马来亚的印度社群被称为“海峡出生族群”。
Bagaimanakah masyarakat tersebut memberi kesan kepada perkembangan nasionalisme di negara kita? (2.8)
争取平等权利
形成独特身份认同
批评殖民政府政策
注重经济发展
Perlis
3.
Revolusi Keagungan tercetus semasa pemerintahan Raja James II.
光荣革命发生在詹姆士二世统治时期。
Mengapakah revolusi ini berlaku di England? (2.2)
巩固国王地位
维护议会主权
恢复贵族权力
争取平等权利
Perlis
4.
Mengapakah Sultan Kedah, Sultan Abdullah Mukarram Shah menentang Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI) pada abad ke-18?
为什么吉打苏丹阿卜杜拉·穆卡拉姆·沙阿在18世纪反抗英国东印度公司?
(2.5)
获取槟城
恢复国王的权力
废除税收制度
加强军事系统
Selangor (Set 1)
3.
Apakah mesej yang disampaikan melalui karya Cerita Awang Putat oleh Abdul Rahim Kajai?
阿卜杜勒·拉希姆·卡再的《阿旺普达的故事》传达了什么信息?
(2.6)
反对西方世俗主义制度
促进妇女教育
揭示民族的生活苦难
加强土著人民的团结
Selangor (Set 1)
4.
Apakah kejayaan persatuan al-Jamiah al-Khairiah di Singapura?
新加坡的al-Jamiah al-Khairiah协会取得了什么成就?
I : Membangkitkan semangat berniaga
I:激发经商精神
II : Memulakan pendidikan Inggeris
II:推行英语教育
III : Melahirkan golongan intelektual
III:培养知识分子
IV : Menulis rencana berinformasi
IV:撰写信息丰富的文章
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
Selangor (Set 2)
3.
Pernyataan berikut merujuk kepada perkembangan nasionalisme di Asia.
以下陈述涉及亚洲民族主义的发展。
Gerakan Islah menyeru umat Islam berpegang pada ajaran Islam sebenar berpandukan al-Quran dan Hadis.
伊斯拉运动呼吁穆斯林坚持基于《古兰经》和圣训的真正伊斯兰教义。
Apakah rasional seruan tersebut? (2.3)
这一号召的合理性是什么?
I : Memperbaik kehidupan masyarakat
I:改善社会生活
II : Menghindari penyebaran ajaran sesat
II:防止异端教义传播
III : Memperkukuh hubungan persaudaraan
III:加强兄弟情谊
IV : Membebaskan diri daripada penjajahan
IV:摆脱殖民统治
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
Selangor (Set 2)
4.
Mengapakah British menganggap Kesatuan Melayu Muda (KMM) sebagai pertubuhan radikal? (2.7)
英国为何将马来青年团(KMM)视为激进组织?
拒绝与政府谈判
敢于表达反对意见
与其他国家合作
要求绝对自由
Selangor (Set 3)
3.
Berikut merupakan akhbar yang diterbitkan oleh masyarakat bukan Melayu sebelum merdeka. (2.7)
以下是马来西亚独立前由非马来社会出版的报刊。
Tamil Nesan
Apakah matlamat penerbitan akhbar tersebut?
该报刊出版的目的是什么?
争取社会政治利益
叙述国家的政治动荡
巩固种族团结
揭露殖民者的压迫
Selangor (Set 3)
4.
Tokoh berikut memainkan peranan penting dalam gerakan nasionalisme di Tanah Melayu. (2.8)
以下人物在马来亚民族主义运动中发挥了重要作用。
Ibu Zain
Apakah sumbangan beliau?
她的贡献是什么?
改善人民的经济
促进女性教育
促进社团活动
提升国家语言的地位
Terengganu
3.
Parti Nasionalisme Vietnam berteraskan demokrasi, nasionalisme dan sosialisme telah melancarkan pemberontakan pada tahun 1930. (2.4)
越南民族主义党以民主、民族主义和社会主义为基础,于1930年发动了起义。
Mengapakah parti tersebut bertindak sedemikian?
该党为何采取这样的行动?
建立共和国政府
忽略议会成员
争取“鞋子”问题
支持开放政策
Terengganu
4.
Maklumat berikut berkaitan kesan perkembangan nasionalisme di Tanah Melayu pada abad ke-20.
以下信息与20世纪马来亚民族主义发展的影响有关。
- The Malay Mail
- The Malaya Tribune
- 《马来邮报》
- 《马来亚论坛》
Kedua-dua akhbar tersebut membangkitkan isu (2.8)
这两份报纸引发了什么议题?
提升女性地位
设立教育基金
形成国家认同
讨论成立协会
Sarawak : Bintulu
3.
Gerakan nasionalisme di Vietnam selepas Perang Dunia Pertama bercorak revolusi dan didukung oleh dua aliran ideologi.
第一次世界大战后,越南的民族主义运动带有革命性质,并受两种意识形态的支持。
Apakah dua aliran ideologi tersebut? (2.4)
这两种意识形态是什么?
法西斯主义和共产主义
纳粹主义和共产主义
法西斯主义和民族主义
民族主义和共产主义
Sarawak : Bintulu
4.
Apakah tujuan British memperkenalkan dasar desentralisasi?
英国引入分权政策的目的是什么?
(2.8)
培训地方领袖
恢复苏丹的权力
推动教育体系
增加教育机会
KL : Sentul
3.
Kita hendaklah melahirkan suatu bangsa yang lebih tegap dan kuat, boleh berdiri di atas tapak kaki kita sendiri.
我们必须培育一个更强大、更稳固的民族,能够独立自主。
Siapakah tokoh sejarawan yang memberikan tafsiran berkaitan pengertian nasionalisme berikut? (2.1)
哪位历史学家对上述民族主义概念进行了诠释?
汉斯·科恩
拿督翁嘉化
R·孙达拉林甘博士
威廉·R·罗夫教授
KL : Sentul
4.
Raden Adjeng
拉登·阿珍
- Hilang Gelap Terbitlah Terang
- 《走出黑暗,迎接光明》
Kartini
卡蒂妮
- Letters of Javanese Princess
- 《爪哇公主的信件》
Apakah yang didedahkan dalam karya berikut? (2.4)
以下作品揭示了什么内容?
法律的不公正
统治的弱点
经济衰退
人民的落后
Putrajaya (Set 1)
3.
Revolusi Amerika (1776)
Apakah yang diperjuangkan oleh revolusi berikut? (2.2)
以下革命所争取的是什么?
反对绝对君主制
反对议会权力
争取人民的权利
反对殖民者的压迫
Putrajaya (Set 1)
4.
Maklumat berikut menunjukkan perkembangan nasionalisme di Tanah Melayu.
以下信息显示了马来亚的民族主义发展。
Penulis : Abdullah Sidek
Karya : Mari Kita Berjuang
作者:阿卜杜拉·西迪克
作品:《让我们奋斗》
Apakah mesej yang disampaikan dalam penulisan novel tersebut? (2.7)
这部小说传达了什么信息?
改善经济
爱国精神
土著的权利和特权
学习马来语的重要性
Putrajaya (Set 2)
3.
Apakah kesan Revolusi 1776 terhadap Amerika Syarikat?
1776年革命对美国造成了什么影响?
(2.2)
世俗主义思想广泛传播
君主制崩溃
贵族阶层的权力衰退
引入民主制度
Putrajaya (Set 2)
4.
Mengapakah Gerakan Nasionalisme di Thailand berbeza dengan negara lain? (2.4)
为什么泰国的民族主义运动与其他国家不同?
I : Mempertahankan kedaulatan negara
维持国家主权
II : Menjalin hubungan erat dengan negara luar
与外国建立密切关系
III : Menentang penguasaan politik oleh kerabat diraja
反对皇室政治掌控
IV : Menuntut penglibatan rakyat dalam pemerintahan
要求人民参与治理
I 和 II
I 和 IV
II 和 III
III 和 IV
SMKA
3.
Mahatma Ghandi menjadikan satyagraha sebagai pegangan untuk menggerakkan nasionalisme di India
甘地以非暴力不合作运动(satyagraha)推动印度的民族主义运动。
Bagaimanakah satyagraha mempengaruhi gerakan nasionalisme di negara tersebut? (2.3)
非暴力不合作运动如何影响该国的民族主义运动?
激进运动
进行游击战
非暴力斗争
与殖民者谈判
SMKA
4.
Persaudaraan Sahabat Pena atau PASPAM telah ditubuhkan pada tahun 1934 di Pulau Pinang.
笔友协会 (PASPAM) 于 1934 年在槟城成立。
Apakah matlamat penubuhan persatuan tersebut? (2.7)
成立该协会的目的是什么?
创作民族主义意识的文章
鼓励会员团结一致
聚集青年群体
争取独立
YIK
3.
Apakah idea yang diutarakan dalam karya Two Treatises of Government yang dihasilkan oleh John Locke? (2.2)
约翰·洛克在《政府论》一书中提出了什么理念?
废除封建制度
保留传统国王的权力
巩固君主制度
反对绝对君主制的概念
YIK
4.
Bagaimanakah nasionalis di Filipina berjaya mengusir Sepanyol dari negara mereka? (2.4)
菲律宾民族主义者如何成功驱逐西班牙人?
与美国合作
开展宣传运动
加入共产党
成立民族主义政党
评论
发表评论