✅ 0
❌ 0
❌ 0
1
(Johor : Johor Bahru)
Dato' Onn Jaafar sebagai "Menteri" dalam Persekutuan Tanah Melayu.
拿督翁·贾法尔作为马来亚联邦的"部长"
Apakah tanggungjawab beliau? (7.3) 他的职责是什么?
I. Hal ehwal imigran I. 移民事务
II. Hal ehwal hasil bumi II. 自然资源事务
III. Hal ehwal perhubungan III. 通讯事务
IV. Hal ehwal menunaikan haji IV. 朝觐事务
Apakah tanggungjawab beliau? (7.3) 他的职责是什么?
I. Hal ehwal imigran I. 移民事务
II. Hal ehwal hasil bumi II. 自然资源事务
III. Hal ehwal perhubungan III. 通讯事务
IV. Hal ehwal menunaikan haji IV. 朝觐事务
2
(Johor : Johor Bahru)
Laporan Barnes 1951
1951年巴恩斯报告
Laporan Fenn-Wu 1951 1951年芬吴报告
Apakah yang berkaitan dengan laporan berikut? (7.4) 以下报告与什么相关?
Laporan Fenn-Wu 1951 1951年芬吴报告
Apakah yang berkaitan dengan laporan berikut? (7.4) 以下报告与什么相关?
3
(Johor : Batu Pahat)
Apakah kepentingan Sistem Ahli? (7.3)
议员制度的重要性是什么?
4
(Johor : Batu Pahat)
Antara yang berikut, yang manakah berkaitan dengan Penyata Jawatankuasa Pelajaran 1956? (7.4)
以下哪项与1956年教育委员会报告有关?
I. Pendidikan Sivik diperkenalkan I. 引入公民教育
II. Pengenalan sekolah aneka jurusan II. 引入综合课程学校
III. Penggunaan kurikulum yang seragam III. 使用统一课程
IV. Pelaksanaan sistem persekolahan yang sama IV. 实施统一学校制度
I. Pendidikan Sivik diperkenalkan I. 引入公民教育
II. Pengenalan sekolah aneka jurusan II. 引入综合课程学校
III. Penggunaan kurikulum yang seragam III. 使用统一课程
IV. Pelaksanaan sistem persekolahan yang sama IV. 实施统一学校制度
5
(Johor : Kluang)
Tahun: 1951
年份:1951
Peristiwa: Sistem Ahli diperkenalkan 事件:引入议员制度
Mengapakah sistem ini diperkenalkan di Tanah Melayu? (7.3) 为什么这个制度在马来亚被引入?
Peristiwa: Sistem Ahli diperkenalkan 事件:引入议员制度
Mengapakah sistem ini diperkenalkan di Tanah Melayu? (7.3) 为什么这个制度在马来亚被引入?
6
(Johor : Kluang)
Maklumat berikut berkaitan dengan Penyata Razak 1956:
以下信息与1956年拉扎克报告相关:
Memperkenalkan sistem pendidikan yang sama 引入统一教育体系
Kandungan kurikulum yang seragam 统一的课程内容
Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar 马来语作为教学语言
Apakah sumbangan penyata tersebut? (7.4) 该报告有什么贡献?
Memperkenalkan sistem pendidikan yang sama 引入统一教育体系
Kandungan kurikulum yang seragam 统一的课程内容
Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar 马来语作为教学语言
Apakah sumbangan penyata tersebut? (7.4) 该报告有什么贡献?
7
(Johor : Kota Tinggi)
Apakah kepentingan Sistem Ahli terhadap usaha kemerdekaan? (7.3)
议员制度对独立努力的重要性是什么?
8
(Johor : Kota Tinggi)
Senarai sekolah sebelum merdeka:
独立前的学校列表:
Sekolah Melayu 马来学校
Sekolah Agama 宗教学校
Sekolah Cina 华文学校
Sekolah Tamil 泰米尔学校
Apakah kesan sistem pendidikan tersebut? (7.4) 该教育体系有什么影响?
Sekolah Melayu 马来学校
Sekolah Agama 宗教学校
Sekolah Cina 华文学校
Sekolah Tamil 泰米尔学校
Apakah kesan sistem pendidikan tersebut? (7.4) 该教育体系有什么影响?
9
(Johor : Muar)
Orang Melayu bersetuju memberikan kewarganegaraan kepada kaum bukan Melayu.
马来人同意授予非马来人公民权。
Mengapakah orang Melayu bersetuju bertindak demikian? (7.2) 为什么马来人同意这样做?
Mengapakah orang Melayu bersetuju bertindak demikian? (7.2) 为什么马来人同意这样做?
10
(Johor : Muar)
Pada Oktober 1954, gabungan tiga parti politik berbeza kaum melengkapkan kerjasama yang diinginkan British.
1954年10月,三个不同种族的政党联盟完成了英国想要的合作。
Apakah nama parti yang terlibat? (7.5) 参与的政党名称是什么?
Apakah nama parti yang terlibat? (7.5) 参与的政党名称是什么?
11
(Johor : Segamat)
Maklumat berikut berkaitan portfolio yang terus kekal di bawah pentadbiran British dalam Sistem Ahli:
以下信息与议员制度下仍由英国管理的部门相关:
Hal Ehwal Ekonomi 经济事务
Perumahan dan Kerja Raya 住房与公共工程
X X
Apakah X? (7.3) X是什么?
Hal Ehwal Ekonomi 经济事务
Perumahan dan Kerja Raya 住房与公共工程
X X
Apakah X? (7.3) X是什么?
12
(Johor : Segamat)
Penyata Jawatankuasa Pelajaran 1956 telah mengemukakan teras pembentukan Sistem Pendidikan Kebangsaan.
1956年教育委员会报告提出了国家教育体系形成的核心。
Apakah hasrat jawatankuasa tersebut? (7.4) 该委员会的愿望是什么?
Apakah hasrat jawatankuasa tersebut? (7.4) 该委员会的愿望是什么?
13
(Johor : Kulai)
Maklumat berikut berkaitan dengan sistem pentadbiran British di Tanah Melayu:
以下信息与英国在马来亚的行政系统相关:
Tahun: 1951 年份:1951
Sistem Pentadbiran: Sistem Ahli 行政系统:议员制度
Apakah tanggungjawab Ahli dalam Sistem Ahli? (7.3) 议员制度中议员的责任是什么?
I. Menjaga portfolio I. 管理部门
II. Mencadangkan undang-undang II. 提议法律
III. Melantik Ahli yang berkelayakan III. 任命合格议员
IV. Mengetuai pentadbiran dalam negara IV. 领导国家行政
Tahun: 1951 年份:1951
Sistem Pentadbiran: Sistem Ahli 行政系统:议员制度
Apakah tanggungjawab Ahli dalam Sistem Ahli? (7.3) 议员制度中议员的责任是什么?
I. Menjaga portfolio I. 管理部门
II. Mencadangkan undang-undang II. 提议法律
III. Melantik Ahli yang berkelayakan III. 任命合格议员
IV. Mengetuai pentadbiran dalam negara IV. 领导国家行政
14
(Johor : Kulai)
Mengapakah Laporan Fenn-Wu diterbitkan selepas Laporan Barnes dikeluarkan? (7.4)
为什么芬吴报告在巴恩斯报告发布后出版?
15
(Kedah)
Apakah kebaikan Sistem Ahli terhadap Persekutuan Tanah Melayu? (7.3)
议员制度对马来亚联邦有什么好处?
16
(Kedah)
Bagaimanakah sistem persekolahan di Tanah Melayu semasa pentadbiran British? (7.4)
英国统治时期马来亚的学校制度是怎样的?
17
(Kelantan)
Isu berikut dihadapi orang Melayu sebelum kemerdekaan:
独立前马来人面临的以下问题:
Orang Melayu tidak memperoleh peluang yang sama dalam sektor perniagaan dan perusahaan. 马来人在商业和企业领域没有获得平等机会。
Bagaimanakah JHAK mengatasi isu tersebut? (7.2) 马来亚联合邦政府如何解决这个问题?
Orang Melayu tidak memperoleh peluang yang sama dalam sektor perniagaan dan perusahaan. 马来人在商业和企业领域没有获得平等机会。
Bagaimanakah JHAK mengatasi isu tersebut? (7.2) 马来亚联合邦政府如何解决这个问题?
18
(Kelantan)
Penyata Jawatankuasa Pelajaran 1956 telah mengemukakan teras pembentukan sistem pendidikan kebangsaan.
1956年教育委员会报告提出了国家教育体系形成的核心。
Apakah hasrat jawatankuasa tersebut? (7.4) 该委员会的愿望是什么?
Apakah hasrat jawatankuasa tersebut? (7.4) 该委员会的愿望是什么?
19
(Melaka)
Jadual berikut berkaitan dengan Sistem Ahli:
以下表格与议员制度相关:
Tokoh: Dato' Onn Jaafar - Hal Ehwal Dalam Negeri 人物:拿督翁·贾法尔 - 内政事务
Tokoh: H.S. Lee - X 人物:李孝式 - X
Apakah X? (7.3) X是什么?
Tokoh: Dato' Onn Jaafar - Hal Ehwal Dalam Negeri 人物:拿督翁·贾法尔 - 内政事务
Tokoh: H.S. Lee - X 人物:李孝式 - X
Apakah X? (7.3) X是什么?
20
(Melaka)
Penyata Jawatankuasa Pelajaran 1956 bertujuan memupuk integrasi dan perpaduan.
1956年教育委员会报告旨在促进融合与团结。
Bagaimanakah matlamat tersebut dicapai? (7.4) 如何实现这一目标?
Bagaimanakah matlamat tersebut dicapai? (7.4) 如何实现这一目标?
21
(Negeri Sembilan)
Dato' Onn Jaafar menubuhkan Independence of Malayan Party (IMP) selepas tahun 1949.
拿督翁·贾法尔在1949年后成立了马来亚独立党(IMP)。
Apakah asas penubuhan parti tersebut? (7.1) 该政党成立的基础是什么?
Apakah asas penubuhan parti tersebut? (7.1) 该政党成立的基础是什么?
22
(Negeri Sembilan)
Apakah kepentingan Sistem Ahli kepada penduduk tempatan di Tanah Melayu? (7.3)
议员制度对马来亚当地居民的重要性是什么?
23
(Pulau Pinang)
Sistem Ahli dilaksanakan pada April 1951 hingga Jun 1955.
议员制度于1951年4月至1955年6月实施。
Bagaimanakah Sistem Ahli memperkukuh perpaduan rakyat? (7.3) 议员制度如何加强人民团结?
Bagaimanakah Sistem Ahli memperkukuh perpaduan rakyat? (7.3) 议员制度如何加强人民团结?
24
(Pulau Pinang)
Apakah objektif Penyata Jawatankuasa Pelajaran 1956? (7.4)
1956年教育委员会报告的目标是什么?
25
(Perlis)
Maklumat berikut berkaitan isu dalam penubuhan JHAK:
以下信息与马来亚联合邦成立时的问题相关:
Orang Melayu tidak mendapat peluang sama dalam perniagaan. 马来人在商业中没有获得平等机会。
Bagaimanakah JHAK menyelesaikan isu ini? (7.2) 马来亚联合邦如何解决这个问题?
Orang Melayu tidak mendapat peluang sama dalam perniagaan. 马来人在商业中没有获得平等机会。
Bagaimanakah JHAK menyelesaikan isu ini? (7.2) 马来亚联合邦如何解决这个问题?
26
(Perlis)
Logo kapal layar digunakan oleh Parti Perikatan pada 1954.
联盟党在1954年使用了帆船标志。
Mengapakah logo tersebut dipilih? (7.5) 为什么选择这个标志?
Mengapakah logo tersebut dipilih? (7.5) 为什么选择这个标志?
27
(Selangor Set 1)
Angkatan Pemuda Insaf (API) ditubuhkan untuk memperjuangkan negara merdeka.
觉醒青年团(API)成立以争取国家独立。
Mengapa British mengharamkannya? (7.1) 为什么英国禁止它?
Mengapa British mengharamkannya? (7.1) 为什么英国禁止它?
28
(Selangor Set 1)
Logo Parti Perikatan mempunyai rasional:
联盟党标志有以下理由:
29
(Selangor Set 2)
Apakah objektif Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC)? (7.2)
种族关系委员会(CLC)的目标是什么?
I. Mempertahankan hak orang Melayu I. 捍卫马来人权利
II. Mewujudkan keadaan harmoni II. 创造和谐状况
III. Mengkaji hubungan kaum III. 研究种族关系
IV. Mengukuhkan kedudukan British IV. 加强英国的地位
I. Mempertahankan hak orang Melayu I. 捍卫马来人权利
II. Mewujudkan keadaan harmoni II. 创造和谐状况
III. Mengkaji hubungan kaum III. 研究种族关系
IV. Mengukuhkan kedudukan British IV. 加强英国的地位
30
(Selangor Set 2)
Bagaimanakah Sistem Ahli membantu berkerajaan sendiri? (7.3)
议员制度如何帮助自治政府?
31
(Selangor Set 3)
Moto CLC: "Kesatuan dan Keadilan untuk Pendudukan Tanah Melayu".
CLC口号:"马来亚居民的团结与公正"
Bagaimana mencapainya? (7.2) 如何实现它?
I. Mengiktiraf hak sama semua kaum I. 承认所有种族的平等权利
II. Mewajibkan bahasa sama II. 强制使用相同语言
III. Mencadangkan sistem pendidikan seragam III. 建议统一教育系统
IV. Memberi pengalaman pilihan raya IV. 提供选举经验
Bagaimana mencapainya? (7.2) 如何实现它?
I. Mengiktiraf hak sama semua kaum I. 承认所有种族的平等权利
II. Mewajibkan bahasa sama II. 强制使用相同语言
III. Mencadangkan sistem pendidikan seragam III. 建议统一教育系统
IV. Memberi pengalaman pilihan raya IV. 提供选举经验
32
(Selangor Set 3)
Bagaimana Penyata 1956 memupuk perpaduan? (7.4)
1956年报告如何促进团结?
33
(Terengganu)
RIDA ditubuhkan 1950 hasil tuntutan Dato' Onn.
RIDA于1950年根据拿督翁的要求成立。
Apakah tujuannya? (7.2) 它的目的是什么?
Apakah tujuannya? (7.2) 它的目的是什么?
34
(Terengganu)
Penyata 1956 asas pendidikan kebangsaan.
1956年报告是国家教育的基础。
Jawatankuasa berharap masyarakat dapat: 委员会希望社会能够:
Jawatankuasa berharap masyarakat dapat: 委员会希望社会能够:
35
(Sarawak: Bintulu)
Mengapa kesedaran kerjasama politik meningkat selepas PD2? (7.2)
为什么二战后政治合作意识增强?
36
(Sarawak: Bintulu)
Ciri-ciri Sistem Ahli:
议员制度的特点:
Kabinet Bayangan 影子内阁
Ahli bertaraf "Menteri" 具有"部长"地位的议员
X X
Apakah X? (7.3) X是什么?
Kabinet Bayangan 影子内阁
Ahli bertaraf "Menteri" 具有"部长"地位的议员
X X
Apakah X? (7.3) X是什么?
37
(KL: Sentul)
IMP ditubuhkan Dato' Onn 1949.
IMP由拿督翁于1949年成立。
Asas penubuhannya? (7.1) 它的成立基础是什么?
Asas penubuhannya? (7.1) 它的成立基础是什么?
38
(KL: Sentul)
Cadangan E.W. Woodhead untuk pendidikan di Sarawak/Sabah 1955? (7.4)
E.W. Woodhead对1955年砂拉越/沙巴教育的建议?
39
(Putrajaya Set 1)
Konsep kemerdekaan Kesatuan Melayu Muda? (7.1)
马来青年联盟的独立概念是什么?
40
(Putrajaya Set 1)
Kepentingan Sistem Ahli? (7.3)
议员制度的重要性?
41
(Putrajaya Set 2)
Teras pendidikan kebangsaan dalam Penyata 1956? (7.4)
1956年报告中国家教育的核心?
I. Kurikulum seragam kebangsaan I. 统一的国家课程
II. Bahasa kebangsaan sebagai pengantar II. 国语作为教学语言
III. Keutamaan bahasa Inggeris III. 英语优先
IV. Sistem persekolahan sama IV. 相同的学校系统
I. Kurikulum seragam kebangsaan I. 统一的国家课程
II. Bahasa kebangsaan sebagai pengantar II. 国语作为教学语言
III. Keutamaan bahasa Inggeris III. 英语优先
IV. Sistem persekolahan sama IV. 相同的学校系统
42
(Putrajaya Set 2)
Logo kapal layar digunakan oleh:
帆船标志被以下使用:
43
(SMKA)
Mengapa Sistem Ahli diperkenalkan? (7.3)
为什么引入议员制度?
44
(SMKA)
Kandungan Laporan Fenn-Wu? (7.4)
芬吴报告的内容?
45
(YIK)
Kesan cadangan CLC tentang ekonomi Melayu? (7.2)
CLC关于马来人经济的建议效果?
46
(YIK)
Kepentingan Sistem Ahli? (7.3)
议员制度的重要性?
评论
发表评论