2.1 Maksud Nasionalisme
Nasionalisme bermaksud perasaan cinta yang mendalam terhadap bangsa dan negara.
Nasionalisme boleh diertikan sebagai semangat kebangsaan
yang menjelaskan sikap dan pendekatan berkaitan dengan perjuangan
menentang penjajahan dan pembelaan terhadap bangsa dan negara.
Nasionalisme bermaksud gerakan untuk mencapai
kebebasan politik, ekonomi dan sosial
daripada penguasaan orang asing.
Idea nasionalisme tidak sama antara negara dengan zaman kerana
idea tersebut berkait rapat dengan pengalaman sejarah dan pengaruh sekeliling
seperti keturunan, agama, bahasa dan adat resam.
Pendapat Tokoh
Hans Kohn
Nasionalisme merupakan satu gerakan
yang meletakkan kesetiaan seseorang hanya kepada negara atau bangsanya.
William R. Roff
Kebangkitan nasionalisme Melayu lebih kepada kesedaran dan ketegasan diri
pada dekad terakhir sebelum Perang Dunia Kedua.
Hal ini disebabkan oleh ancaman terhadap hak kepentingan orang Melayu serta faktor ekonomi.
Nasionalisme juga timbul akibat kebimbangan masyarakat terhadap
sekularisme dan imperialisme Barat yang melanda Tanah Melayu.
Dato' Onn Jaafar
Kita hendak menzahirkan suatu bangsa yang lebih tegap dan kuat,
boleh berdiri di atas tapak kaki kita sendiri
dan mengambil tempat kita yang sebenar di sisi bangsa-bangsa lain yang tegap dan bersatu.
Dr. Burhanuddin al-Helmi
Perjuangan menentang penjajahan hendaklah ada persatuan dan perpaduan yang kuat,
iaitu National Fronts.
Segala tenaga yang menentang penjajahan hendaklah digunakan
untuk mencapai kemerdekaan dengan tetap berpegang pada tatatertib dan adab sopan bangsa Melayu dan agama Islam
untuk menebus, merebut dan merampas kembali hak mutlak bangsa.
Dr. R. Suntharalingam
Nasionalisme merupakan fenomena sejagat yang mengiktiraf
hak setiap bangsa di dunia ini untuk menubuhkan negaranya sendiri
dan memindahkan kedaulatan kepada rakyat.
Nasionalisme juga menuntut kesetiaan ulung individu disalurkan kepada negara bangsa itu.
Profesor Datuk Zainal Abidin Abdul Wahid
Nasionalisme Melayu bukanlah gejala baharu hasil penggabungan Tanah Melayu oleh British.
tetapi nasionalisme Melayu telah wujud sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka.
Kesetiaan kepada raja merupakan ciri nasionalisme Melayu ketika itu
dan orang Melayu berpegang pada faham kebangsaan yang bersifat ke "Tanah Melayuan".
Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim
Dalam konteks Melayu sebelum merdeka,
nasionalisme digunakan untuk merujuk perjuangan orang Melayu
bagi mendapatkan kembali kedudukan unggul dalam negara sendiri.
Kesimpulan
Nasionalisme mempunyai pelbagai tafsiran berdasarkan sejarah.
corak perjuangan dan karisma pemimpin yang mendukung perjuangan.
Nasionalisme berkait rapat dengan perasaan cinta akan negara
yang mencetuskan keinginan membina negara bangsa dan melahirkan identiti sendiri.
Nasionalisme ialah gerakan untuk melahirkan perasaan kekitaan
dengan menggunakan persamaan kebudayaan dan pengalaman sejarah
yang bertujuan membebaskan bangsa dan negara daripada penjajahan.
Gerakan nasionalisme menuju matlamat yang sama,
iaitu membina bangsa yang bersatu dan negara berdaulat.
2.2 Perkembangan Idea Nasionalisme di Barat
Nasionalisme di Barat berkembang hasil daripada penentangan terhadap pemerintahan beraja
Nasionalisme di Barat menjadi simbol penindasan yang menggugat hak dan kebebasan rakyat.
Contoh nasionalisme antiraja ialah Revolusi Keagungan di England dan Revolusi Perancis.
Idea nasionalisme dikaitkan dengan perjuangan untuk
memperoleh kemerdekaan daripada penjajahan kuasa asing
seperti Revolusi Amerika.
Revolusi Keagungan (1688)
Revolusi Keagungan (Glorious Revolution) di England berlaku
disebabkan oleh keinginan menegakkan kedaulatan parlimen dan hak asasi rakyat.
Revolusi Keagungan tercetus berikutan pemerintahan Raja James II
Raja James II membelakangkan parlimen semasa menggubal undang-undang.
Ahli parlimen bangkit menentang pemerintahan raja berkuasa mutlak
dengan sokongan Mary II dan suaminya, Raja William of Orange dari Belanda.
Raja James II Menyedari sokongan yang semakin berkurangan,
Raja James II melarikan diri ke Perancis.
Peristiwa ini dikenali sebagai Revolusi Keagungan kerana
peralihan kuasa berlaku secara aman tanpa pertumpahan darah.
Semasa pemerintahan Mary II dan William of Orange.
konsep kedaulatan parlimen dan sistem raja berperlembagaan dimantapkan.
Bill of Rights digubal untuk memberikan keutamaan kepada parlimen
untuk menggubal undang-undang dan hak mengutip cukai.
Revolusi Amerika (1776)
Revolusi Amerika merupakan reaksi orang Amerika menentang penjajahan British.
Penentangan penjajahan British ini disebabkan oleh tindakan British tidak melindungi hak penduduk Amerika
Walaupun mereka sebahagian daripada empayar British.
Terdapat 13 buah tanah jajahan British di Amerika.
Penduduk Amerika menentang akta yang memungut cukai di jajahan
seperti Akta Pelayaran, Akta Gula, Akta Setem dan Akta Teh.
Penduduk tanah jajahan di Amerika melaungkan slogan "tiada cukai tanpa perwakilan"
kerana tiada wakil Amerika dalam Parlimen British.
Pemimpin di tanah jajahan menubuhkan kongres yang diketuai oleh George Washington
dan mengisytiharkan perang terhadap British
untuk memperjuangkan kemerdekaan Amerika.
Kongres meluluskan Perisytiharan Kemerdekaan Amerika
Perisytiharan Kemerdekaan Amerika yang ditulis oleh Thomas Jefferson (1776)
Perisytiharan Kemerdekaan Amerika menegaskan bahawa sekiranya sesebuah kerajaan tidak dapat menjamin
hak kehidupan, kebebasan dan kebahagiaan penduduk
maka menjadi hak penduduk untuk membentuk kerajaan baharu.
Revolusi Amerika berakhir (1783),
apabila British mengakui kemerdekaan Amerika.
Sebanyak 13 buah bekas tanah jajahan tersebut digabungkan
dan diberikan nama baharu sebagai Amerika Syarikat
Amerika Syarikat yang memperkenalkan sistem pemerintahan demokrasi.
Revolusi Perancis (1789)
Revolusi Perancis tercetus daripada idea nasionalisme yang
memperjuangkan kebebasan, persamaan dan persaudaraan oleh golongan pemikir Perancis
seperti Jean Jacques Rousseau (Rousseau) dan Voltaire.
Rousseau telah menulis The Social Contract
The Social Contract mengemukakan keunggulan suara rakyat
bagi menjamin kesejahteraan masyarakat.
Suara rakyat digelar sebagai "hasrat umum"
"hasrat umum" merupakan kata sepakat golongan yang mempunyai kesedaran.
Menurut Rousseau,
kedaulatan suara rakyat lebih tinggi dan penting daripada institusi raja dan birokrasi.
Sasaran golongan revolusi adalah terhadap
pemerintahan autokratik Raja Louis XVI dan golongan bangsawan.
Golongan bangsawan memonopoli pelbagai keistimewaan,
sebaliknya
rakyat terbeban dengan pelbagai cukai.
Golongan revolusi menggempur penjara Bastile,
membebaskan tahanan politik
dan seterusnya menggulingkan Raja Louis XVI.
Revolusi Perancis membawa kemunculan Republik Perancis
Revolusi Perancis mengakhiri sistem pemerintahan beraja di Perancis.
Kesimpulan 2.2 Perkembangan Idea Nasionalisme di Barat
Idea nasionalisme di Barat mencetuskan kesedaran
dan kebangkitan memperjuangkan kedaulatan negara
yang menekankan hak dan prinsip kedaulatan rakyat.
Idea nasionalisme ini memberikan iktibar kepada kita
tentang kepentingan ilmu pengetahuan
untuk meningkatkan kesejahteraan hidup.
Idea nasionalisme tersebar ke dalam gerakan nasionalisme di luar Eropah
termasuklah di Asia dan Asia Tenggara.
2.3 Perkembangan Nasionalisme di Asia
2.4 Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara
2.5 Perkembangan Nasionalisme di Malaysia
Perkembangan nasionalisme di Asia merupakan kesinambungan idea nasionalisme di Barat kesan
daripada pertembungan yang berlaku dengan bangsa Eropah.
Kedatangan dan penjajahan kuasa Eropah di Asia dan Asia Tenggara
mencetuskan kebangkitan nasionalisme di
Nasionalisme di India
Nasionalisme di India merupakan reaksi penduduk tempatan terhadap dasar imperialisme British.
Kebangkitan rakyat tempatan dalam Dahagi India 1857 merupakan titik tolak kepada perkembangan nasionalisme di India.
Nasionalisme awal bercorak gerakan yang memberikan perhatian terhadap isu sosioagama.
Brahmo Sarnaj dan Arya Sarnaj merupakan pertubuhan yang menggiatkan rasa kecintaan kepada budaya tempatan kesan
dan daripada pengaruh budaya Barat.
Pada penghujung abad ke-19,
Perkembangan pendidikan Barat membawa kemunculan golongan intelektual
kemunculan golongan intelektual memulakan gerakan nasionalisme lebih tersusun.
Golongan intelektual menubuhkan pertubuhan politik untuk menyuarakan pandangan
seperti Kongres Kebangsaan India (Indian National Congress, INC) [1885] dan Liga Muslim [1906].
Pada awal abad ke-20,
muncul gerakan bersifat keras yang diketuai oleh nasionalis radikal
seperti Bal Gangadhar Tilak dan Bipin Chandra Pal.
Bal Gangadhar Tilak dan Bipin Chandra Pal menggerakkan semangat penentangan
secara militan terhadap British.
Selepas Perang Dunia Pertama,
INC memperlihatkan dasar tidak bekerjasama dengan British.
Tindakan tidak bekerjasama dengan British diterajui oleh Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi menjadikan satyagraha sebagai pegangan
untuk menggerakkan nasionalisme di India.
Selepas Perang Dunia Kedua,
INC dan Liga Muslim membentuk jawatankuasa khas
INC dan Liga Muslim merangka rancangan pembahagian India, iaitu negara India dan Pakistan.
Pada 1947,
Pakistan diumumkan sebagai negara merdeka
Muhammad Ali Jinnah sebagai Gabenor Jeneral Pakistan.
India pula mengisytiharkan kemerdekaan pada 1947,
Jawaharlal Nehru dilantik sebagai Perdana Menteri pertama India.
Nasionalisme di China
Nasionalisme di China mengukuhkan peradaban China dalam kalangan orang Cina
daripada ancaman penguasaan politik dan ekonomi oleh kuasa asing.
Nasionalisme China bermula penentangan terhadap kelemahan pemerintahan Dinasti Manchu,
Dinasti Manchu dianggap sebagai orang luar dan kehilangan mandat.
Masyarakat China hilang kepercayaan terhadap Dinasti Manchu kerana
Dinasti Manchu gagal menghalang kemasukan pengaruh Barat.
Gerakan nasionalisme seterusnya bercorak anti-Barat kerana
menentang campur tangan kuasa Barat di China.
Tokoh yang mempelopori gerakan kebangkitan rakyat di China ialah Dr. Sun Yat Sen.
Dr. Sun Yat Sen mengemukakan Tiga Prinsip Rakyat (San Min Chu—i)
sebagai ideologi perjuangan,
iaitu nasionalisme, demokrasi dan kebajikan sosial.
Tiga Prinsip Rakyat (San Min Chu—i) menjadi asas kepada gerakan Revolusi China pada tahun 1911,
Gerakan Revolusi China berjaya menumbangkan pemerintahan Dinasti Manchu dan kemunculan pemerintahan republik di China.
Nasionalisme Empayar Uthmaniyah dan Mesir
Nasionalisme Empayar Uthmaniyah dan Mesir lahir daripada
kesedaran untuk mempertahankan sistem pemerintahan Islam dan agama Islam kerana
sistem pemerintahan Islam dan agama Islam diancam oleh imperialisme Barat.
Kesedaran ini mencetuskan gerakan Pan-Islamisme dan gerakan Islah.
Gerakan Pan-Islamisme
Pada tahun 1883,
Sayyid Jamal al-Din al-Afghani menubuhkan kumpulan al-Urwah al-Wuthqa
(Ikatan yang Kuat).
Kumpulan al-Urwah al-Wuthqa ditubuhkan untuk memperkuat rasa persaudaraan dan membawa umat Islam kepada kemajuan.
Kumpulan al-Urwah al-Wuthqa menerbitkan akhbar al-Urwah al-Wuthqa
untuk menyebarkan idea Pan-Islamisme.
Idea Pan-Islamisme ialah seruan penyatuan persaudaraan umat Islam di seluruh dunia
untuk bangkit menghalang peluasan kuasa Barat.
Pada tahun 1914,
Empayar Uthmaniyah mengeluarkan fatwa menyeru umat Islam yang ditindas penjajah Barat
bangkit berjuang bersama-sama dengan empayar Uthmaniyah.
Pemerintah empayar Uthmaniyah, iaitu Khalifah Abdul Hamid II
menggerakkan idea Pan-Islamisme ini.
Gerakan idea Pan-Islamisme mendapat sokongan umat Islam di seluruh dunia termasuklah Tanah Melayu.
Contohnya, kebangkitan Tok Janggut menentang British di Kelantan [1915].
Gerakan Islah
Gerakan Islah merujuk gerakan pemulihan Islam.
Gerakan Islah dipelopori oleh Sayyid Jamal al-Din al-Afghani dan Sheikh Muhammad Abduh.
Imperialisme Barat di Mesir menyebabkan pertembungan kebudayaan antara Eropah-Amerika dengan kebudayaan tempatan
yang mengubah budaya dan tradisi kepercayaan masyarakat tempatan.
Gerakan Islah menyeru umat Islam berpegang pada ajaran Islam yang sebenar berpandukan al-Quran dan Hadis
dan memperbaik kehidupan masyarakat untuk melepaskan diri daripada penjajahan.
Nasionalisme di Jepun
Nasionalisme di Jepun pula digerakkan oleh pemerintah Jepun
dan disebabkan oleh kesedaran untuk mencapai kemajuan bagi mengelakkan ancaman imperialisme Barat.
Maharaja Mikado Meiji (1868) melancarkan gerakan pemulihan Jepun
Gerakan Pemulihan Jepun menekankan pemodenan mengikut model Barat
supaya Jepun dihormati oleh kuasa Barat.
Prinsip dan semangat bushido dijadikan asas membina nasionalisme dalam kalangan rakyat dan pemerintah
semasa era Pemulihan Meiji.
Gerakan Pemulihan Jepun meliputi gerakan pembaharuan dalam semua aspek kehidupan
menjadikan Jepun muncul sebagai negara perindustrian dan kuasa tentera yang kuat di Asia
pada awal abad ke-20.
Namun begitu, desakan ekonomi dan nasionalisme melampau oleh golongan tentera
menjadikan Jepun sebagai kuasa imperialisme di Asia.
Semangat bushido ialah sikap:
- sanggup menanggung risiko,
- bersungguh-sungguh mencapai cita-cita, dan
- sedia berkorban demi melaksanakan tanggungjawab terhadap ketua dan negara.
Nasionalisme di Filipina
Nasionalisme di Filipina muncul untuk menghapuskan penjajahan asing.
Antara tokoh nasionalis penting termasuklah Jose Rizal, Andres Bonifacio (Bonifacio) serta Emilio Aguinaldo (Aguinaldo).
Nasionalisme peringkat awal berbentuk Gerakan Propaganda dipimpin oleh Jose Rizal.
Gerakan Propaganda menuntut Filipina dijadikan sebahagian daripada wilayah Sepanyol
dan mempunyai hak yang sama seperti bangsa Sepanyol.
Jose Rizal menubuhkan Liga Filipina [1892]
untuk mendesak kerajaan Sepanyol melakukan perubahan politik, ekonomi dan sosial di Filipina.
Kegagalan Gerakan Propaganda mencetuskan idea nasionalisme yang lebih radikal.
Bonifacio menubuhkan Katipunan untuk memperoleh kemerdekaan Filipina melalui revolusi.
Katipunan merupakan gerakan revolusioner telah menggunakan akhbar Kalayan untuk menyebarkan idea revolusi kepada rakyat Filipina.
Bonifacio dan Aguinaldo telah memimpin Katipunan melancarkan Revolusi Filipina [1896]
untuk menyingkirkan pemerintahan Sepanyol, namun usaha ini gagal.
Aguinaldo kemudiannya bekerjasama dengan Amerika Syarikat
dan berjaya mengusir Sepanyol dari Filipina.
Namun begitu, Perisytiharan Kemerdekaan Filipina oleh Aguinaldo [1899]
tidak diiktiraf oleh Amerika Syarikat, sebaliknya Filipina diletakkan di bawah penguasaan Amerika Syarikat.
Di bawah penjajahan Amerika Syarikat,
golongan nasionalis ini mengubah strategi perjuangan
dengan menggunakan saluran diplomasi melalui parti politik sederhana.
Sergio Osmena merupakan pemimpin Parti Nasionalis,
dan dilantik menganggotai Dewan Perhimpunan Filipina [1907].
Gerakan menuntut kemerdekaan ini diteruskan oleh golongan nasionalis sehingga Perang Dunia Kedua.
Nasionalisme di Burma (Myanmar)
Nasionalisme di Burma ialah manifestasi perjuangan golongan kelas menengah, sami Buddha (pongyi), Thakin (siswazah universiti) dan petani menentang imperialisme British.
Nasionalisme digerakkan oleh golongan kelas pertengahan berpendidikan Barat
berikutan pengaruh British yang mengancam kedudukan agama Buddha.
Golongan kelas pertengahan menubuhkan Persatuan Belia Buddha [1906]
untuk mengekalkan tradisi Buddha, pendidikan dan kebudayaan Burma.
Persatuan Belia Buddha menggunakan isu kasut untuk membangkitkan nasionalisme.
Selepas diambil alih oleh pemimpin yang lebih radikal seperti U Ba Pe,
Persatuan Belia Buddha dinamakan Majlis Persatuan Am Kesatuan Burma.
Isu yang berkaitan dengan bangsa Burma mula diperjuangkan.
Menjelang tahun 1920, Revolusi Pelajar menuntut penubuhan universiti untuk mereka.
Golongan sami Buddha seterusnya menubuhkan Majlis Am Sangha Samagyi
dan mencetuskan Pemberontakan Saya San (1930-1932).
Pemberontakan Saya San yang diketuai oleh Saya San, seorang bekas pongyi.
Saya San mendapat sokongan golongan petani yang terbeban dengan pelbagai jenis cukai.
Perkembangan nasionalisme berikutnya dipengaruhi oleh pengenalan Perlembagaan Burma 1935.
Perlembagaan Burma 1935 memisahkan Burma dengan India
dan merangsang perjuangan ke arah berkerajaan sendiri.
Golongan Thakin menubuhkan Parti Do Bama Asiayone (Kami Orang Burma)
untuk memperjuangkan kemerdekaan Burma.
Pemimpin Parti Do Bama Asiayone seperti Aung San, Kyaw Nein dan U Nu
menggelar diri sebagai "Thakin," bermaksud tuan
dan menegaskan orang Burma mesti bertuankan orang Burma.
Dr. Ba Maw yang memenangi pilihan raya [1937]
dilantik sebagai Perdana Menteri yang pertama di Myanmar.
Nasionalisme di Vietnam
Nasionalisme di Vietnam muncul akibat perubahan sosiopolitik dan sosioekonomi selepas kedatangan Perancis.
Gerakan nasionalisme Vietnam dipelopori oleh golongan bangsawan dan pegawai daripada golongan Mandarin.
Golongan bangsawan dan pegawai memperjuangkan pemulihan sistem pemerintahan beraja.
Kemunculan golongan intelektual meningkatkan kesedaran politik dan gerakan anti-Perancis.
Nasionalisme Vietnam disalurkan melalui akhbar seperti Tribune Indige dan Cloche Felee.
Tribune Indige dan Cloche Felee mengkritik penindasan Perancis dan menuntut hak rakyat Vietnam.
Gerakan nasionalisme Vietnam selepas Perang Dunia Pertama bercorak revolusi.
yang didukung oleh dua aliran ideologi, iaitu nasionalisme dan komunisme.
Parti utama aliran nasionalisme ialah Parti Nasionalis Vietnam (VNQDD), di bawah pimpinan Nguyen Thai Hoc.
manakala Golongan komunis diterajui oleh Parti Komunis Vietnam (PKV), di bawah pimpinan Ho Chi Minh.
Perjuangan VNQDD berteraskan demokrasi, nasionalisme dan sosialisme.
Parti VNQDD melancarkan pemberontakan pada tahun 1930 untuk mengusir Perancis dan menubuhkan kerajaan republik Vietnam.
Namun begitu, Perancis menangkap dan menghukum mati pemimpin VNQDD, termasuk Nguyen Thai Hoc.
Gerakan revolusi menentang Perancis diteruskan oleh Ho Chi Minh melalui PKV.
Pada bulan September 1945, Ho Chi Minh berjaya mengisytiharkan kemerdekaan Republik Demokratik Vietnam di Hanoi, Vietnam Utara.
Ho Chi Minh dilantik sebagai presiden pertama.
Manakala Vietnam Selatan yang berpusat di Saigon masih berada di bawah pengaruh Perancis dan Amerika Syarikat.
Gerakan menentang penjajahan Barat diteruskan sehingga Republik Vietnam terbentuk pada tahun 1976.
Nasionalisme di Indonesia
Nasionalisme di Indonesia pada awalnya berkisarkan isu pendidikan
untuk mengubah nasib rakyat akibat dasar penjajah Belanda.
Raden Adjeng Kartini mempelopori perjuangan untuk memajukan pendidikan kaum wanita.
Karya Kartini, terutama surat yang diutus kepada rakan-rakannya di Eropah,
diterbitkan dengan judul *Hilang Gelap Terbitlah Terang* pada tahun 1911.
Karya Kartini kemudiannya diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dengan judul *Letters of a Javanese Princess*.
Karya Kartini mendedahkan dasar diskriminasi Belanda yang menindas dan membawa kemunduran kepada bangsa Indonesia.
Kesedaran nasionalisme seterusnya berkembang dengan kemunculan pertubuhan yang lebih tersusun
seperti Muhammadiyah untuk mempertahankan agama Islam daripada ancaman sekularisme Barat.
Gerakan nasionalisme menjadi semakin radikal dengan penubuhan parti politik
yang memperjuangkan kemerdekaan seperti Sarekat Islam (SI), Partai Komunis Indonesia (PKI), dan Partai Nasionalis Indonesia (PNI).
Kepimpinan Soekarno menjadikan PNI sebagai sebuah parti yang berpengaruh.
Pada tahun 1928, Kongres Pemuda Indonesia melahirkan ikrar *Sumpah Pemuda*.
*Sumpah Pemuda* menjadi tonggak nasionalisme. Tiga asas dalam sumpah tersebut ialah:
- satu tanah air,
- satu bangsa, dan
- satu bahasa.
Bagi mengukuhkan perjuangan pertubuhan ini, Soekarno mempelopori pembentukan *Permuafakatan Perhimpunan Politik Kebangsaan Indonesia* (PPPKI).
PPPKI ialah gabungan organisasi dan parti politik Indonesia
yang memperjuangkan kemerdekaan Indonesia.
Nasionalisme di Thailand
Nasionalisme di Thailand berbeza daripada gerakan nasionalisme di negara lain,
kerana bersifat antipenjajah dan memperjuangkan kemerdekaan.
Gerakan nasionalisme di Thailand bertujuan mempertahankan kedaulatan negara
serta menuntut penglibatan rakyat dalam pemerintahan.
Nasionalisme di Thailand dipelopori oleh Raja Thailand melalui usaha diplomasi dan pemodenan.
Raja Mongkut membina hubungan baik dengan British, Amerika Syarikat, dan Perancis,
sambil memulakan langkah pemodenan dengan melaksanakan birokrasi Barat.
Penasihat Barat dibawa masuk untuk melatih pegawai tempatan
dalam pentadbiran kewangan, pelabuhan, kastam, ketenteraan, dan polis.
Pemodenan negara dan dasar terbuka Raja Mongkut diteruskan oleh Raja Chulalongkorn,
menjadikan Thailand bebas daripada penjajahan kuasa Barat.
Nasionalisme dalam kalangan rakyat timbul semasa pemerintahan Raja Vajiravudh.
Kelemahan pentadbiran Raja Vajiravudh menimbulkan kegelisahan rakyat terhadap penguasaan politik oleh kerabat diraja.
Sementara itu, Nai Pridi Phanomyong dan Field Marshal Phibulsongkram menubuhkan Parti Rakyat,
yang melancarkan Revolusi Thai pada tahun 1932,
menamatkan pemerintahan raja berkuasa mutlak dan memperkenalkan pemerintahan raja berperlembagaan.
Pemerintahan baru ini meletakkan raja pada kedudukan tertinggi tetapi tidak mencampuri urusan pentadbiran.
Urusan pentadbiran dijalankan oleh Perdana Menteri.
Semasa Perang Dunia Kedua, dasar bekerjasama dengan Jepun menyebabkan Thailand tidak dijajah oleh Jepun.
Thailand turut memperoleh semula hak wilayah di Indochina dan negeri utara Tanah Melayu.
2.5 Kesedaran Nasionalisme di Negara Kita
Kesedaran nasionalisme di negara kita
dapat ditelusuri sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka.
Kesedaran nasionalisme di negara kita berkembang
semasa menghadapi ancaman Siam dan British oleh tokoh pejuang tempatan.
Sejarah perjuangan bangsa menghadapi ancaman luar
dapat dilihat sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka.
Usaha pemimpin Kesultanan Melayu Melaka
seperti Sultan Muzaffar Shah dan Sultan Mahmud Shah
seharusnya disanjung.
Setelah berundur dari Melaka,
Sultan Mahmud Shah berusaha untuk mendapatkan Melaka kembali
dengan melakukan tiga kali serangan terhadap Portugis,
namun serangan tersebut menemui kegagalan.
Penentangan terhadap ancaman luar juga dilihat melalui perjuangan Sultan Kedah,
iaitu Sultan Abdullah Mukarram Shah yang menentang Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI).
Baginda berusaha untuk mendapatkan Pulau Pinang kembali
Pulau Pinang pernah merupakan sebahagian daripada wilayah Kedah sebelum ini.
Perjuangan baginda merupakan perjuangan terawal
menentang British di Kedah.
Begitu juga dengan kesungguhan dalam menentang penjajah
seperti yang dilakukan oleh Penghulu Dol Said,
Dato' Maharaja Lela Pandak Lam, Dato' Bahaman, Rentap, Mat Salleh,
Tok Janggut, dan Haji Abdul Rahman Limbong.
Perjuangan mereka bersifat setempat,
namun selari dengan erti nasionalisme,
iaitu perjuangan menuntut kebebasan daripada ancaman luar
dan mendaulatkan wilayah masing-masing.
Kesedaran awal mendapat reaksi dan tindak balas yang keras daripada penjajah
sehingga memaksa masyarakat kita bergerak secara sederhana.
Kesedaran nasionalisme perlu dikaitkan dengan perjuangan tokoh agama
sejak awal abad ke-20.
yang dibawa oleh gerakan Islah.
Gerakan ini dipelopori oleh Sheikh Muhammad Tahir Jalaluddin,
Haji Abbas Mohd Taha, dan Syed Sheikh al-Hadi.
Kesedaran ini kemudiannya diteruskan melalui penulisan kreatif dan akhbar
yang digerakkan oleh individu seperti Zainal Abidin Ahmad (Za'ba),
Muhammad Rakawi Yusuf, Abdul Rahim Kajai,
Hajah Zainon Munshi Sulaiman (Ibu Zain),
dan Fatimah Yaakub.
Selain itu,
terdapat perjuangan yang digerakkan melalui pertubuhan sosioekonomi oleh golongan berpendidikan Inggeris dan Melayu.
Tokoh ketika itu ialah Ibrahim Haji Yaakob,
Ishak Haji Muhammad, Ahmad Boestamam, dan Burhanuddin al-Helmi.
Walaupun menghadapi kekangan kewangan, halangan undang-undang, dan pengawasan ketat pemerintah,
perjuangan mengkritik dan menyedarkan masyarakat tetap diteruskan.
Kesedaran nasionalisme telah lama wujud dalam pemikiran dan tindakan tokoh di negara kita,
sama ada daripada pihak sultan, pembesar, tokoh agama, wartawan, guru, penulis, atau rakyat.
Perkembangannya bergerak secara teratur,
dan perjuangan mereka dizahirkan dalam pelbagai bentuk.
Hal ini dapat dilihat melalui gerakan secara terbuka, setempat, mahupun melalui idea penulisan dan berpersatuan
yang terus berkembang bagi mempengaruhi masyarakat kemudiannya.
2.6 Faktor Kemunculan Gerakan Nasionalisme
Kemunculan nasionalisme pada abad ke-20
didorong oleh beberapa faktor seperti ,
• peranan agama,
• penulisan kreatif,
• media cetak,
• sistem pendidikan,
• golongan intelektual,
• pengaruh luar dan serantau.
Faktor-faktor ini menyemarakkan semangat nasionalisme untuk menentang penjajah.
Peranan Agama
Para pelajar yang melanjutkan pelajaran di Mesir
terdedah dengan falsafah perjuangan gerakan Islah di Mesir,
pimpinan Sayyid Jamal al-Din al-Afghani, Sheikh Muhammad Abduh, dan Rashid Rida.
Gerakan Islah menyeru umat Islam
kembali kepada ajaran Islam yang sebenar dengan berpandukan al-Quran dan Hadis.
Gerakan ini juga muncul untuk menentang imperialisme Barat
di negara-negara Islam.
Penulisan Kreatif
Hasil kesusasteraan seperti novel, cerpen, dan puisi
digunakan oleh tokoh nasionalis sebagai wadah
untuk mengungkap keperitan hidup bangsa yang dijajah
serta penderitaan rakyat.
Hal ini memberikan impak kepada rakyat
untuk memahami realiti hidup yang dijajah.
Contohnya, novel *Melor Kuala Lumpur* oleh Harun Aminurrashid
dan cerpen *Cerita Awang Putat* oleh Abdul Rahim Kajai.
Karya Pak Sako pula menyindir penjajah
dan mengingatkan anak bangsa akan kepentingan kebebasan.
Media Cetak
Media cetak seperti akhbar dan majalah
berperanan sebagai penyalur maklumat dan penyebar berita.
Antara akhbar awal ialah *Jawi Peranakan*,
yang menegur campur tangan British dalam soal agama Islam di Singapura dan isu bahasa Melayu.
Akhbar *Sekala Melayu* pula digunakan untuk bacaan di sekolah Melayu.
Kemunculan *Al-Imam*, *Neracha*, dan *Pengasuh* membawa idea pembaharuan,
manakala *Fajar Sarawak* mengkritik dasar pemerintahan Brooke yang mengabaikan hak bumiputera Sarawak.
Sistem Pendidikan
Pendidikan moden Islam melalui madrasah
meniupkan semangat baharu dalam kalangan pelajar pada awal abad ke-20.
Antaranya termasuk Madrasah al-Attas di Johor Bahru (1914),
Madrasah al-Masyhur di Pulau Pinang (1916),
dan Madrasah al-Idrisiyah di Kuala Kangsar (1926).
Institusi ini menerima idea nasionalisme melalui kunjungan ulama Kaum Muda dari Sumatera Barat
dan kepulangan pelajar dari Mesir.
Institusi seperti Raffles Institution di Singapura,
Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK),
dan Maktab Perguruan Sultan Idris (SITC)
melahirkan golongan yang memimpin rakyat menuntut hak pendidikan.
SITC menjadi medan ilmu untuk berbincang dan menghasilkan karya nasionalisme
bagi menyedarkan masyarakat.
Kemunculan Golongan Intelektual
Sistem pendidikan melahirkan golongan intelektual,
seperti lepasan Timur Tengah dan pendidikan Inggeris serta Melayu.
Contohnya, Syed Sheikh al-Hadi menggerakkan idea pembaharuan,
manakala tokoh lain seperti Abdul Kadir Adabi,
Dato' Undang Rembau Abdullah Haji Dahan,
Mohammad Eunos Abdullah,
Ustaz Abu Bakar Mohd Said (Abu Bakar al-Baqir),
dan Ibrahim Haji Yaakob
menggunakan akhbar serta persatuan untuk menyedarkan rakyat.
Pengaruh Luar dan Serantau
Kebangkitan Pan-Islamisme di empayar Uthmaniyah
menyedarkan umat Islam untuk bersatu menentang ancaman luar.
Pengaruh Gerakan Islah di Mesir pula
menggesa umat Islam melakukan pembaharuan progresif.
Kemunculan Jepun sebagai kuasa besar dunia
yang menewaskan Rusia membuka mata penduduk tempatan
untuk memperjuangkan nasib mereka.
Gerakan Revolusi China pimpinan Dr. Sun Yat Sen
juga membangkitkan kesedaran nasionalisme,
manakala idea perjuangan Mahatma Gandhi di India dan Jose Rizal di Filipina
turut menjadi inspirasi.
Kesimpulan 2.6
Perkembangan akibat pengaruh dalaman dan luaran
menyemarakkan pergerakan nasionalisme di negara kita.
Kesannya, lahirlah golongan intelektual
yang berjuang melalui organisasi, penulisan kreatif,
dan penubuhan persatuan untuk mendaulatkan negara.
2.7 Perkembangan Nasionalisme
Perkembangan nasionalisme di negara kita
boleh dilihat melalui tiga aspek.
Pertama, perkembangan nasionalisme yang dipelopori oleh golongan intelektual.
Kedua, perkembangan nasionalisme ditinjau melalui penulisan
oleh golongan guru, penulis dan wartawan yang menghasilkan karya seperti akhbar, majalah, novel, cerpen serta puisi.
Ketiga, perkembangan nasionalisme melalui kewujudan pertubuhan atau persatuan bersifat sosioekonomi dan politik
yang diterajui oleh pelbagai pihak.
Perjuangan Golongan Intelektual
Pergerakan nasionalisme di negara kita dipelopori oleh golongan intelektual berpendidikan agama, golongan intelektual berpendidikan Inggeris, dan golongan intelektual berpendidikan Melayu.
Intelektual Berpendidikan Agama
Tokoh berpendidikan agama berjaya membangkitkan kesedaran melalui beberapa cara seperti yang berikut.
Peranan tokoh yang digelar sebagai Kaum Muda
menyalurkan idea melalui gerakan Islah dan menjadikan agama Islam sebagai asas kemajuan
untuk dunia dan akhirat.
Tokohnya seperti Sheikh Muhammad Tahir Jalaluddin,
Syed Sheikh al-Hadi dan Haji Abbas Mohd Taha.
Kesedaran mereka ini didorong oleh kecenderungan
terhadap gerakan Islah semasa menuntut di Timur Tengah.
Penubuhan madrasah oleh Kaum Muda turut menyebarkan fahaman Islah.
Kesedaran pentingnya pendidikan menyebabkan
lebih banyak madrasah ditubuhkan yang membawa kesan positif kepada masyarakat.
Antara madrasah yang ditubuhkan termasuklah Madrasah al-Attas di Johor Bahru, Johor,
Madrasah al-Khairiah al-Islamiyah di Pokok Sena, Kedah dan Maahad al-Ehya Assharif, Gunung Semanggol, Perak.
Pelajarnya membawa kemajuan dan pemodenan dari aspek sikap serta pentafsiran terhadap Islam.
Selain itu, wanita turut diberikan peluang belajar di madrasah.
Pembentukan intelektual baharu Islam ini mendorong mereka berusaha menyatukan rumpun Melayu dan memajukan Islam melalui pentafsiran baharu
seperti yang dibawa oleh reformis Mesir.
Idea mereka disalurkan melalui akhbar dan majalah yang membangkitkan kesedaran nasionalisme.
Antaranya termasuklah akhbar Al-Imam, Al-Ikhwan, Neracha dan Tunas Melayu.
Intelektual Berpendidikan Inggeris
Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) yang ditubuhkan pada tahun 1905
melahirkan intelektual berpendidikan Inggeris dan berperanan dalam perkembangan nasionalisme.
Maktab ini pada asalnya ditubuhkan untuk melatih anak bangsawan
bagi diserapkan dalam pentadbiran kerajaan British.
Lepasan maktab ini menggunakan kedudukan mereka
untuk menyuarakan hak mendapat pendidikan bagi orang Melayu.
Lepasan maktab ini seperti Raja Chulan Raja Abdullah, Mahmud Mat, Mohammad Eunos Abdullah
dan Raja Uda Raja Muhammad.
yang bertugas sebagai pegawai kerajaan menuntut British memperbaik taraf hidup orang Melayu.
Mereka juga menuntut pembukaan lebih banyak peluang pekerjaan kepada orang Melayu dalam jabatan kerajaan.
Mereka menyalurkan idea dan tuntutan dengan cara berbaik-baik dengan British
serta menggunakan akhbar seperti Warta Malaya, Lembaga Malaya dan Utusan Melayu.
Intelektual Berpendidikan Melayu
Maktab Perguruan Sultan Idris (SITC) yang ditubuhkan pada tahun 1922
berjaya melahirkan semangat kesedaran bangsa melalui beberapa usaha seperti yang berikut.
Peranan guru antaranya termasuklah O.T. Dussek, Abdul Hadi Hassan, Abdul Hadi Abdul Manan dan Harun Aminurrashid.
Mereka berjaya meniupkan kesedaran dalam kalangan pelajar
sehingga lahir ramai tokoh penulis dan nasionalis.
Kewujudan Pejabat Karang Mengarang dengan Ketua Penterjemahnya Za'ba,
telah berjaya menghasilkan buku berkualiti.
Pejabat ini menjadi pemangkin untuk mengasah bakat pelajar
dalam usaha membangkitkan semangat kebangsaan.
Antara tokoh nasionalis yang muncul daripada kepesatan karya pejabat ini termasuklah Buyong Adil dan Abdul Hadi Hassan.
Kemasukan bahan bacaan dari Timur Tengah dan Indonesia
menjadikan SITC sebuah taman ilmu yang mendedahkan pembaharuan dari negara luar.
Kurikulum SITC yang menitikberatkan mata pelajaran Sejarah
dan pendedahan keagungan empayar Melayu di Alam Melayu
membangkitkan kesedaran kepada penuntutnya.
Mata pelajaran Anyaman, Kesihatan dan Sukan
dianggap penting dalam kurikulum di SITC.
Pada tahun 1929, lahirlah Pertubuhan Ikatan Pemuda Pelajar
dan Ikatan Semenanjung Borneo.
Kedua-dua pertubuhan ini akhirnya melahirkan persatuan radikal, iaitu Kesatuan Melayu Muda.
Perjuangan Melalui Penulisan
Nasionalisme digerakkan melalui penulisan
oleh tokoh nasionalis melalui akhbar, majalah, novel, cerpen dan puisi.
Akhbar dan Majalah
Akhbar dan majalah memainkan peranan
dengan mengetengahkan isu hak dan masa depan bangsa,
polemik Kaum Muda dengan Kaum Tua
serta isu pentadbiran, ekonomi dan sosial.
Syarikat Jelutong Press menyuburkan
kegiatan penerbitan akhbar pada masa itu.
Intelektual yang berpendidikan Melayu dan Inggeris
turut terlibat dalam perkembangan persuratkhabaran Melayu
Mohammad Eunos Abdullah menerajui akhbar Utusan Melayu
dan Lembaga Melayu.
Muncul juga akhbar seperti Warta Malaya,
Warta Jenaka, Fajar Sarawak, Majlis dan Majalah Guru.
Pengarang seperti Muhammad Yusof Ahmad (Tok Kenali),
Muhammad Yusof Abdul Hamid,
Dato' Onn Jaafar dan Abdul Rahim Kajai
mula bersuara tentang pendidikan dan politik tanah air.
Akhbar berbahasa Inggeris seperti The Malay Mail
dan The Malaya Tribune turut memuatkan
perkembangan sosiopolitik dan ekonomi di negara kita.
Di Sarawak pula, akhbar Fajar Sarawak
yang ditulis oleh Muhammad Rakawi Yusuf,
Muhammad Awi Anang,
Muhd Daud Abdul Ghani serta Haji Abd Rahman Kassim
menjadi saluran untuk menyedarkan kaum yang dijajah.
Seruan dalam Fajar Sarawak,
"fajar telah tersinsing, bangunlah wahai bangsaku"
menggesa masyarakat bangkit menuju kemajuan.
Di Sabah, kebanyakan isu pendidikan, tanah bumiputera
dan kewangan petani disuarakan oleh Ketua-ketua Anak Negeri
dalam mesyuarat mereka dan melalui aktiviti persatuan sosiobudaya.
Akhbar Masyarakat Cina dan India
Editor akhbar Cina biasanya merangsang pemikiran
masyarakat Huachiao (kaum Cina seberang laut)
untuk mengekalkan identiti, memperjuangkan nasib wanita
dan menyemai perasaan cinta akan negara China.
Orientasi dan aspirasi penulisan akhbar
cenderung ke arah negara asal mereka.
Antara akhbar tersebut termasuklah Lat Pau dan Modern Daily News.
Menjelang abad ke-20, akhbar Nanyang Tsung Hui Pao dan Chong Shin Yit Pao
mula memuatkan soal pemerintahan monarki
serta pergolakan politik di China.
Menjelang tahun 1929, orientasi penulisan
lebih bersifat antiimperialisme.
Sekitar tahun 1930-an, akhbar Nanyang Siang Pao
di Pulau Pinang mula memperjuangkan soal kesatuan sekerja dan keadilan sosioekonomi
bagi masyarakat kelas bawahan.
Masyarakat India pula cenderung menerbitkan akhbar
walaupun beroperasi dalam tempoh yang singkat.
Kandungannya memperjuangkan kepentingan politik
dan sosial masyarakat India di negara ini.
Antaranya termasuklah Tamil Nesan dan Tamil Murasu.
Akhbar The Indian dan Indian Pioneer
pula memuatkan pemikiran dan kepentingan perpaduan bagi masyarakat kelas menengah India di negara ini.
Akhbar Tamil Nesan yang pada awalnya diterbitkan oleh peniaga India
turut melaporkan perkembangan di India dan kepentingan sosiopolitik masyarakatnya.
Karya Kreatif
Kemunculan novel berjaya meniupkan
nasionalisme dalam kalangan penduduk di negara kita.
Semua karya ini bertemakan semangat cinta akan negara
dan perjuangan membela nasib bangsa.
Contohnya, dalam novel Mari Kita Berjuang oleh Abdullah Sidek
mengajak masyarakat memerdekakan diri dari aspek ekonomi.
Selain itu, terdapat puisi bertemakan cinta akan negara
seperti Angan-angan dengan Gurindam oleh Omar Mustaffa,
Sedarlah oleh Mahmud Ahmadi,
Semenanjung oleh Harun Aminurrashid
dan Serunai Pujangga oleh Abdul Samad Ahmad.
Kebanyakan cerpen pula bertemakan semangat pejuang,
nasib bangsa dan cinta akan tanah air.
Ini dapat dilihat melalui karya Ishak Haji Muhammad,
Rumah Besar Tiang Sebatang, Abdul Rahim Kajai,
Cerita Awang Putat dan Shamsuddin Salleh,
Di Sini Kita Bukannya Orang Dagang.
Perjuangan Melalui Persatuan
Perjuangan melalui persatuan memperlihatkan perkembangan
yang bersifat sosiobudaya dan kemudiannya politik.
Perjuangan melalui persatuan termasuklah:
Kesatuan Melayu Singapura
Persaudaraan Sahabat Pena
Kesatuan Melayu Muda
Persatuan Masyarakat Cina dan India
Kesatuan Melayu Singapura
Persatuan awal yang muncul ialah Kesatuan Melayu Singapura (KMS),
yang ditubuhkan pada tahun 1926.
Penubuhan KMS bertujuan menggalakkan ahli bergerak aktif dalam pentadbiran,
memperjuangkan kepentingan orang Melayu dalam politik dan pendidikan,
serta mementingkan pelajaran teknik dan pengajian tinggi.
Kejayaan KMS mendorong penubuhan persatuan negeri lain.
Contohnya, Persatuan Melayu Pahang, Persatuan Melayu Selangor,
dan Persatuan Melayu Negeri Sembilan yang dianggotai oleh kakitangan kerajaan.
Mereka bekerjasama dengan British dan meminta
supaya lebih banyak peluang diberikan kepada orang Melayu dalam pentadbiran.
Persaudaraan Sahabat Pena
Persaudaraan Sahabat Pena (PASPAM) ditubuhkan
bagi menggalakkan ahlinya untuk bersatu dan bertukar-tukar pendapat.
PASPAM yang bermula di Pulau Pinang pada tahun 1934,
berkembang dan giat mengadakan perhimpunan tahunan seluruh Tanah Melayu antara tahun 1934 hingga tahun 1939.
Usaha menyatukan pergerakan orang Melayu melalui kongres atau persidangan
berjaya menghimpunkan wakil persatuan Melayu dari Brunei, Labuan dan Sarawak
untuk mengutarakan isu kebangsaan.
Di Sarawak, Muhammad Rakawi Yusuf adalah antara pengasas PASPAM
cawangan Kuching dan mempunyai hubungan baik dengan ahli KMS.
Beliau bersama-sama dengan Johari Anang turut mengasaskan
Persatuan Melayu Sarawak (PMS) pada tahun 1939.
Di Sabah, ramai dalam kalangan tokoh bumiputera Sabah bergiat aktif
dalam organisasi berbentuk penulisan
sehingga membangkitkan kesedaran tentang pentadbiran di Sabah.
Kesedaran berpersatuan dalam kalangan masyarakat Sabah wujud pada akhir tahun 1930-an.
Penubuhan cawangan PASPAM di Jesselton (Kota Kinabalu), Tawau dan Labuan pada tahun 1939
meningkatkan kesedaran sosial dalam kalangan ahlinya.
Kebanyakan ahli PASPAM di Sabah terdiri daripada
guru sekolah Melayu, pegawai rendah kerajaan dan peniaga.
Antara tokohnya termasuklah Mohammad Yaakob,
Mohammad Shamsudin Osman dan Zakaria Gunn.
Kesatuan Melayu Muda
Kesatuan Melayu Muda (KMM) ditubuhkan hasil daripada gagasan Ibrahim Haji Yaakob pada bulan Mei 1937.
KMM seterusnya didaftarkan pada tahun 1938.
KMM berjuang melalui akhbar Majlis
dan berhasrat untuk menentang British
dengan mewujudkan satu gagasan yang dinamakan Melayu Raya, melalui gabungan Tanah Melayu dan Indonesia.
KMM menyeru orang Melayu untuk
"bangun sebagai satu bangsa yang mempunyai tamadun dan kesopanan di tanah airnya".
KMM dianggap radikal oleh British kerana berani menyuarakan
penentangan terhadap kerajaan kolonial
dan membangkitkan perasaan anti-British melalui penulisan dalam akhbar dan majalah.
Persatuan Masyarakat Cina
Pada umumnya, sebelum Perang Dunia Kedua,
masyarakat Cina masih menumpukan perhatian kepada keadaan yang berlaku di China.
Pemimpin revolusi China seperti Dr. Sun Yat Sen
berusaha menjalinkan hubungan dengan pemimpin Cina di negara kita
dengan melawat Negeri-Negeri Melayu Bersekutu sebanyak empat kali.
Hal ini bertujuan mendapatkan sokongan
menentang kerajaan Manchuria di China.
Terdapat masyarakat Cina yang memberikan perhatian kepada kebajikan dan perkembangan politik tempatan di negara kita.
Contohnya, masyarakat Cina yang dilahirkan di Negeri-Negeri Selat atau Cina Peranakan.
Selain itu, terdapat juga dalam kalangan mereka yang berpendidikan Inggeris seperti Tan Jiak Kim.
Mereka menubuhkan Persatuan Orang Cina Peranakan British (SCBA) di Negeri-Negeri Selat.
Persatuan ini menggalakkan pelajaran tinggi dan teknikal dalam kalangan masyarakat Cina.
Pada tahun 1915, Tan Cheng Lock berusaha untuk menghidupkan cawangan SCBA di Melaka.
Beliau juga menuntut peluang berkhidmat dalam perkhidmatan kerajaan.
Persatuan Masyarakat India
Bagi masyarakat India, beberapa pertubuhan awal ditubuhkan
bagi menjaga kepentingan masyarakat India di Tanah Melayu.
Antaranya termasuklah Persatuan India Taiping dan Persatuan India Pulau Pinang.
Pada tahun 1927, Persidangan India Se-Malaya diadakan di Kuala Lumpur
dan diikuti oleh negeri lain.
Persidangan ini bertujuan membincangkan isu berkaitan dengan masyarakat India.
G.V. Thaver pula menubuhkan Malayan Indian Association (MIA),
khusus bagi golongan India yang dilahirkan di Tanah Melayu.
Pada bulan Oktober 1936, Central India Association of Malaya (CIAM) ditubuhkan
di bawah pimpinan Dr. A.M. Soosay.
CIAM yang menggabungkan 12 persatuan India dan empat dewan perniagaan
berjaya mengembangkan idea nasionalisme masyarakat India di Tanah Melayu,
di samping menjaga kebajikan mereka.
Pergerakan CIAM disemarakkan lagi dengan lawatan Pandit Jawaharlal Nehru ke Tanah Melayu pada tahun 1937.
Masyarakat Sikh yang turut terlibat sebagai pasukan keselamatan,
pula menjadikan berek polis atau kuarters kerajaan serta gurdwara sebagai tempat aktiviti sosial dan keagamaan.
Gurdwara menjadi antara tempat penting bagi masyarakat Sikh mengembangkan kesedaran politik anti-British.
Pada tahun 1902, Khalsa Diwan Malaya ditubuhkan di Taiping, Perak
dan menjadi persatuan berpengaruh untuk menjaga kepentingan masyarakat Sikh.
Bagi masyarakat India Muslim pula,
ramai yang melibatkan diri dalam kegiatan perniagaan dan pentadbiran.
Contohnya, Sir Hussein Hasanal Abdoolcader
yang merupakan ahli dalam Majlis Perundangan Negeri-Negeri Selat atau Straits Settlement Legislative Council (SSLC).
Kesimpulan 2.7
Perjuangan nasionalisme yang digerakkan oleh golongan intelektual,
dengan menggunakan media massa dan menubuhkan persatuan,
mencetuskan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua.
Sememangnya, keupayaan menggembleng golongan intelektual
penting untuk menggerakkan organisasi dan media massa,
demi perjuangan mendaulatkan negara bangsa.
评论
发表评论